Global NCAP uji lima model baharu di India – semua kosong-bintang kerana kurang/tiada beg udara

unnamed

Global NCAP telah pun mengeluarkan keputusan ujian pelanggaran di India yang dilakukan di New Delhi, dengan keputusan yang mengecewakan bagi semua lima model yang diuji. Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio dan Hyundai Eon yang diuji mendapat ‘kosong-bintang’ menunjukkan tahap yang rendah bagi perlindungan penumpang dewasa.

Renault Kwid diuji secara tiga versi, termasuk satu dengan beg udara tetapi setiap satunya tetap menerima kosong-bintang bagi keselamatan dewasa, manakala dua-bintang bagi perlindungan penumpang kanak-kanak.

Begitu juga dengan Mahindra Scorpio yang menerima keputusan yang sama. Dengan struktur kerangka yang kurang utuh, di samping kekurangan beg udara mampu memberikan risiko kecederaan sekurang-kurangnya pada seorang penumpang dewasa.

unnamed-2

Tiada beg udara juga menyebabkan Suzuki Maruti Eeco mendapat kosong-bintang bagi perlindungan penumpang dewasa dan satu-bintang bagi perlindungan penumpang kanak-kanak. Manakala Hyundai Eon yang ditawarkan dengan spesifikasi standard juga tidak dilengkapi dengan beg udara. Tiada bintang untuk perlindungan penumpang dewasa tetapi Eon menerima dua-bintang bagi perlindungan penumpang kanak-kanak.

Manakala perkara yang sama dialami oleh Maruti Suzuki Celerio, dengan kosong bintang bagi perlindungan penumpang dewasa dan hanya satu-bintang untuk perlindungan penumpang kanak-kanak, atas alasan yang sama iaitu tiada beg udara dan struktur kerangka yang kurang utuh dan berisiko tinggi jika terbabit dengan kemalangan.

Bercakap mengenai keputusan ujian terkini ini, David Ward selaku Setiausaha Agong Global NCAP berkata, “Keputusan terkini SaferCarsforIndia menunjukkan betapa pentingkan kerangka kenderaan yang boleh kekal stabil ketika kemalangan. Malah perlindungan penumpang juga lebih terjamin dengan adanya sekurang-kurangnya beg udara hadapan.

“Sangat mengejutkan apabila pengeluar seperti Renault yang memperkenalkan Kwid ini tidak menampilkan ciri tersebut. Global NCAP percaya tiada satu pun pengeluar kenderaan di dunia ini yang membangunkan model baharu tanpa standard yang diperlukan. Justeru, mereka harus memastikan setiap model baharu menepati sekurang-kurangnya minimum bagi peraturan ujian perlanggaran UN termasuk adanya beg udara,” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Kata Ward lagi, keputusan ini sangat penting bagi kerajaan India yang membuat keputusan untuk memandatkan ujian impak kemalangan hadapan dan sisi mulai Oktober 2017. Ia diperlukan bagi memastikan tahap paling minimum bagi perlindungan penumpang seperti mana yang dicadangkan oleh United Nations bagi memberikan jaminan kepada para pengguna di India.

“Walau bagaimana pun, para pengeluar kenderaan untuk tidak menantikan peraturan baharu ini dilaksanakan dan digesa supaya mempertingkatkan kualiti mereka bagi mengelakkan kosong bintang bagi kenderaan yang dikeluarkan.

“Malah Global NCAP turut mengalu-alukan Program Penilaian Kereta Baharu Bharat yang dilihat mampu membantu membina pasaran bagi kenderaan yang lebih selamat di India.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required