Proton dedah sebahagian Perdana 2016 sebelum dilancarkan – saiz sebenar sedan ini diperlihatkan

Proton_Perdana-3

Sempena My Auto Fest 2016 yang bermula hari ini, Proton ‘bermurah hati’ untuk membawa Proton Perdana 2016 ke pameran tersebut sebelum pelancarannya yang dijangka akan berlangsung tidak lama lagi berikutan tempahan untuk model tersebut sudah pun dibuka sebelum ini. Ini merupakan kemunculan rasmi Perdana ke khalayak ramai setelah banyak gambar intipannya tersebar di internet sebelum ini.

Namun, sedan segmen-D tersebut tidak akan dipamerkan sepenuhnya, sebaliknya kain penutup yang membaluti tubuh kereta ini hanya dibuka sedikit pada bahagian lampu hadapan sebelah kiri dan lampu belakang sebelah kanan.

Menurut Proton, ‘teaser’ yang mereka bawakan hari ini adalah untuk membolehkan orang ramai mengetahui saiz sebenar Perdana, dan orang ramai boleh membandingkannya dengan sedan segmen-C Honda yang terbaharu iaitu Honda Civic generasi ke-10 yang diletakkan di booth Honda, betul-betul bersebelahan Perdana.

Berdasarkan kit badan yang terlihat sedikit pada bampar hadapan dan bampar belakang, model yang dibawakan oleh Proton kali ini adalah dari varian 2.4L. Diberitahu oleh Proton sebelum ini, varian 2.0L dan varian 2.4L dibezakan dengan kit badan, di mana varian 2.0 hadir tanpa kit badan secara standard.

Pendedahan ini juga dapat disaksikan Perdana 2.4L versi produksi bakal dilengkapi dengan lampu hadapan projektor xenon LED bersama lampu nyalaan siang LED dan juga lampu belakang LED sepenuhnya berbentuk-L.

Antara bahagian kit badan yang terlihat pada teaser kali ini juga adalah splitter pada bampar hadapan dan juga diffuser belakang. Perumah tip ekzos palsu yang ditempatkan pada bampar belakang kini telah diwarnakan mengikut warna badan.

Proton turut mendedahkan dimensi sedan segmen-D ini. Perdana mempunyai panjang keseluruhan 5,020 mm dan lebar 1,845 mm berbanding Accord generasi kelapan (asas binaan kereta ini) yang mempunyai panjang 4,849 mm, berkemungkinan kerana rekaan semula sepenuhnya dibuat pada bahagian belakang dan hadapan.

Model ini akan diproduksi di kilang Proton Shah Alam (model Accord Perdana yang digunakan oleh pihak kerajaan sekarang ini di buat di kilang Honda Malaysia, Melaka), dan dijadualkan akan dilancarkan pada bulan ini dimana tempahannya sudah mula dibuka.

Proton_Perdana-9

Penjana Perdana juga adalah kekal sama dengan Accord iaitu enjin R20A3 SOHC i-VTEC untuk varian 2.0 liter berkuasa 154 hp/189 Nm dan enjin K24Z2 DOHC i-VTEC untuk varian 2.4 liter berkuasa 177 hp/222 Nm. Kedua-dua enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear lima-kelajuan automatik.

Sama seperti barisan model lain, Perdana turut akan menerima enjin baharu Proton setelah program pembangunan enjin tersebut lengkap dan mula memasuki produksi pada penghujung 2017. Perdana dijangka dipadankan dengan enjin turbo NE01 2.0 liter empat-silinder yang diperolehi daripada Petronas pada tahun 2012 dan juga enjin turbo 1.5 liter pancitan bahan-api terus (TGDI) yang didakwa mampu menghasilkan kuasa 180 hp/250 Nm. Kedua-dua enjin ini bakal dipadankan dengan kotak gear CVT torque converter automatik baharu.

My Auto Fest 2016 diadakan Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC) bermula pada hari ini hingga 22 Mei nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required