Volvo XC90 T8 Twin Engine dilancarkan di M’sia – RM403,888 untuk unit pemasangan tempatan

Volvo XC90 CKD 6

Volvo Car Malaysia (VCM) telah melancarkan versi pemasangan tempatan (CKD) bagi Volvo XC90. Daripada segi spesifikasinya, SUV plug-in hybrid ini tidak berbeza dengan versi yang diimport. Walau bagaimana, apa yang menariknya, harganya telah diturunkan sedikit kerana ia adalah pemasangan tempatan.

Jika versi import dijual pada harga RM453,888, untuk XC90 CKD ini pula berharga RM403,888 (harga atas jalan tanpa insurans) iaitu kurang RM50,000. Setiap pembeliannya turut didatangkan dengan waranti selama lima-tahun, tanpa perbatuan terhad dan bantuan tepi jalan Volvo On Call percuma selama lima-tahun.

XC90 ini tampil dengan barisan rekaan Inscription dari varian tertinggi T8 Twin Engine. Bahagian hadapannya ditampilkan dengan lampu nyalaan siang “Thor’s Hammer” LED yang menjadi signatur Volvo selain lampu utamanya dan juga LED Active Bending Lights dan Active High Beam Control.

Selain itu, ia turut ditampilkan dengan roda 10-jejari berwarna perak potongan-berlian bersaiz 20-inci yang dibaluti tayar 275/45, lampu brek adaptif LED, tip ekzos berkembar dan pintu tailgate berkuasa dengan operasi bebas-tangan.

Volvo XC90 CKD 5

Tidak seperti yang ditawarkan bagi versi CBU dengan pilihan sebanyak 11 warna, bagi XC90 CKD ini hanya menampilkan lima pilihan warna iaitu Ice White, Onyx Black, Saville Grey, Twilight Bronze dan Bright Silver.

Memasuki ruang dalamannya, ia dipadankan dengan tempat duduk upholstery balutan kulit Nappa dengan skim warna hitam (putih bagi CBU), roda stereng tiga-jejari pelbagai-fungsi, tombol gear kristal oleh pembuat kristal terkemuka Sweden Orrefors, butang penghidup enjin potongan-berlian dan tombol kawalan suara.

Pada papan pemukanya juga ditampilkan paparan skrin sentuhan sembilan-inci yang disambungkan pada sistem audio Sensus Connect High terkini Volvo. Sistem kawalan ini menampilkan hampir kesemua ciri di dalam kenderaan termasuk sistem kawalan suhu empat-zon, navigasi, WiFi hotspot, panel instrumen Paparan Digital Adaptif dan kamera pandangan-sekeliling.

Selain itu, bagi pemain audio, XC90 menerima sistem bunyi 10-speaker 330-watt, sambungan Bluetooth, USB, atau AUX. Di samping turut menampilkan mod yang lebih terkini termasuk Android dan Apple.

Volvo XC90 CKD 32

Menampilkan keselesaan yang optimum, Volvo turut memadankan tempat duduk yang lebih langsing bagi menawarkan perlindungan tulang belakang yang lebih baik sekiranya berlaku kemalangan. Manakala barisan kedua pula boleh dikehadapan dan kebelakang bagi memberikan ruang kaki dan kapasiti ruang kargo yang lebih. Malah turut menampilkan kusyen peninggi bagi kanak-kanak di bahagian tengah.

Bagi barisan ketiga, ia juga dikatakan sesuai untuk penumpang dewasa setinggi 170sm serta mampu dikonfigurasi mengikut posisi. XC90 ini menampilkan 436 liter bagi ruang bonet dan sekiranya barisan ketiga dibaringkan, ia boleh meningkat sehingga 1,183 liter. Dan jika barisan kedua dan ketiga dibaringkan sepenuhnya, ruang kargo mampu mencapai sehingga 2,426 liter.

SUV plug-in hybrid ini dipadankan dengan enjin 2.0 liter T8 Twin Engine empat-silinder dan pengecas turbo Drive-E serta motor elektrik. Ia juga dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan. Enjin pembakaran ini mampu menjanakan kuasa sehingga 320 hp dan tork 400 Nm, dengan kuasa yang disalurkan pada roda hadapan.

Sementara motor elektrik (87 hp/240 Nm) pula menyalurkan kuasa ke roda belakang. Jumlah keseluruhan kuasa yang dihamburkan mencecah 407 hp dan tork 640 Nm dan, kedua-dua unit pacuan tersebut adalah sistem pacuan semua-roda.

Bagi prestasinya, penjana kuasa plug-in hybrid ini memacukan SUV seberat 2,343 kg dari 0-100 km/j hanya 5.6 saat, manakala kelajuan maksimum yang boleh dicatatkan ialah 230 km/j. Gabungan penggunaan bahan apinya didakya hanya 2.1 liter bagi setiap 100 km (47.6 km per liter) dan jika kenderaan dipacu dengan kuasa elektrik sepenuhnya, ia mampu mencapai sejauh 43 km (mengikut ujian European NEDC).

Menggunakan pacuan elektrik sepenuhnya, ia juga menampilkan mod pemanduan menerusi sistem kawalan Sensus. Mod lain pula ialah hibrid, mod kuasa dan AWD.

Kuasa yang disalurkan untuk motor elektrik didatangkan dari bateri lithium-ion 9.2 kWh. Bateri ini boleh dicas dengan menggunakan soket biasa di rumah, dan hanya mengambil masa selama 3.5 jam untuk penuh (dengan punca kuasa standard di Malaysia, 240 V, 13 amps). Kuasa juga boleh dicas apabila kenderaan dibrek.

XC90 merupakan model pertama berasaskan Scalable Product Architecture (SPA) terbaharu dari Volvo, di mana baterinya dipasang di antara terowong tengah untuk meminimakan keupayaannya jika terlibat dengan kemalangan. Selain itu, ia turut menampilkan sistem Four-C Active Chassis (suspensi udara empat-sudut) sebagai standard.

Volvo XC90 CKD 56

Bagi aspek keselematannya, ia didatangkan dengan tujuh beg udara, Kawalan Kelajuan Adaptif, Keselamatan Bandar dengan Amaran Pelanggaran Hadapan dan Pengesan Penunggang Basikal dan Pejalan Kaki dengan Brek Auto Sepenuhnya, Amaran Penukaran Lorong, Kawalan Kestabilan Olengan dan Bantuan Mendaki Bukit.

Teknologi keselamatan bertaraf dunia ini turut menampilkan pakej perlindungan off-road, sistem Bantuan Parkir dan juga sistem bunyi yang boleh mengesan sekiranya kenderaan anda ditunda atau dijek.

Paling membanggakan, Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia ini yang memproduksikan XC90 di luar Sweden, iaitu di kilang Volvo yang terletak di Shah Alam. Malah teknologi terkini plug-in hybrid bagi SUV ini dibangunkan di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required