Lepasan Pusat Latihan Perantis Mercedes-Benz Malaysia diserap terus ke servis selepas jualan

MBM-ATC-graduates_BM

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) semalam meraikan lepasan kumpulan ke-11 Pusat Latihan Perantis (ATC) program latihan Mekatronik Automotif mereka.

“Sebagaimana Mercedes-Benz meraikan innovasi selama 130 tahun kami, kami bangga untuk menyaksikan bakat-bakat muda yang akan meneruskan tradisi dalam menyediakan pengalaman ‘Best or Nothing’ kepada pelanggan kami. Lepasan-lepasan dari pusat perantis ini membentuk tulang belakang dalam jaringan kami,” kata Presiden dan CEO MBM Dr Claus Weidner.

Selepas latihan tiga tahun, lepasan ATC kini berkelayakan untuk menyediakan servis selepas jualan kepada pelanggan Mercedes-Benz, dan akan ditugaskan ke jaringan pengedar MBM seluruh negara.

Semasa majlis sambutan tersebut, 25 lepasan menerima tiga sijil iaitu Sijil Latihan Mekatronik Automotif Mercedes-Benz, Sijil Kelayakan Juruteknik Penyelenggaraan Mercedes-Benz dan Sijil Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) yang menyamai Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 yang diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran di bawah Kementerian Sumber Manusia.

Anugerah pelajar terbaik untuk kelas 2016 diberikan kepada Mohd Farhan Bin Mokhtar. “Saya benar-benar berterima kasih kepada MBM untuk peluang kerjaya ini, dan kepada tenaga pengajar kerana dedikasi serta tunjuk ajar mereka. Saya tidak sabar untuk memulakan kerjaya saya dalam industri automotif, dan akan menggunakan semua ilmu yang dipelajari semasa program latihan perantis untuk meningkatkan kerjaya saya,” kata lepasan yang berumur 24 tahun dari Alor Star itu.

Lebih 13 tahun lalu, MBM telah melabur lebih dari RM30 juta dalam membangunkan ATC seluas 55,000 kaki persegi, yang terletak di Glenmarie, Shah Alam. Syarikat tersebut juga turut melabur RM3 juta setiap tahun untuk menjalankan program latihan berkenaan. Sehingga kini, 778 orang perantis telah menamatkan pengajian mereka di bawah inisiatif ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required