Kawasaki W800 Final Edition 2016 – model terakhir ala-retro dengan enjin penyejukkan udara dari Kawasaki

bg_16EJ800A_40ABRNDRF2CG_C-e1464853158293_BM

Berikutan undang-undang emisi Euro 4 yang perlu dipatuhi oleh pengeluar motosikal di Eropah, kebanyakkan enjin dengan kapasiti besar dan disejukkan dengan sistem penyejukkan udara telah digugurkan penggunaannya. Ini turut berlaku pada Kawasaki, yang mengesahkan tahun ini merupakan tahun terakhir pengeluaran model ala-British Retro mereka iaitu Kawasaki W800.

Demi pemeliharaan alam sekitar, enjin dua silinder selari berkapasiti besar dengan sistem penyejukkan yang memberikan imej British Retro tersebut tidak lagi relevan dan tidak lagi boleh diterima. Ini bermaksud enjin 773 cc silinder selari SOHC dengan empat injap setiap silinder tersebut tidak akan digunakan lagi dalam mana-mana model Kawasaki untuk tahun 2017 nanti.

2016-Kawasaki-W800-Final-Edition_BM

Diperkenalkan buat pertama kali pada 2011, Kawasaki W800 belum pernah diiktiraf sebagai sebuah model yang sangat laris, tetapi ia mempunyai peminat tegarnya yang tersendiri di Eropah. Ini kerana dengan kuasa 48 PS/65 Nm yang dihasilkan membolehkan ia berada pada kelas lesen memandu EU A2, yang membolehkan pemegang lesen memandu hanya menambah kelas A2 dengan sedikit ujian.

“Bukan mudah untuk mengucapkan selamat tinggal kepada sahabat lama, terutamanya model ikonik seperti W800. Memberikan penghormatan kepada siri W ini dengan edisi khas Final Edition adalah wajar untuk menamatkan pengeluaran jentera yang berjaya ini,” kata Morihiro Ikoma, Pengarah Perancangan Korporat Kawasaki Eropah dalam laporan motorcyclenews.

Kawasaki W800 Final Edition akan diproduksi dalam kuantiti yang terhad, dan hadir dengan warna Candy Brown serta Sunset Orange sempena memperingati Kawasaki W1 650 cc yang dibuat pada tahun 1966. Kawasaki W1 yang asal (gambar di atas sebelah kiri) menrupakan model pertama Kawasaki dengan enjin empat lejang berkapasiti besar, diasaskan dari BSA A7 yang turut dikenali sebagai Shooting Star/Star Twin dari era 50’an.

Harga Kawasaki W800 di Malaysia dianggarkan pada RM58,000. Saingan terdekat model tersebut ialah Triumph Bonneville Street Twin yang berkapasiti 900 cc dan dijual pada harga RM55,900 termasuk GST.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required