McLaren 570S M2B – edisi istimewa sempena 50 tahun pasukan McLaren dalam pentas kejohanan Formula 1

McLaren-570S-M2B-1-e1464924483344_BM

Pasukan McLaren muncul buat pertama kali dalam kejohanan Formula Satu di GP Monaco 1966, menampilkan jentera pertama mereka digelar M2B. Untuk GP Monaco tahun ini, pembuat kereta dari British berkenaan mengambil keputusan untuk memperingati jentera tersebut dengan membina edisi khas McLaren 570S.

Digelar 570S M2B, jentera ini dibina untuk menghormati kereta Formula Satu pertama Bruce McLaren, yang siap dibina hanya selepas tiga tahun menubuhkan pasukan perlumbaannya sendiri. McLaren 570S M2B menerima tema warna yang diinspirasikan dari jentera asal M2B, menampilkan warna badan keseluruhan putih asli dengan serlahan jalur tengah berwarna hijau serta beberapa kemasan berwarna perak.

Walau bagaimanapun, tiada perubahan bahagian mekanikal dilakukan pada model Sport Series ini. Ia masih dijana oleh enjin 3.8 liter V8 turbo berkembar menghasilkan sejumlah 570 PS dan tork maksima 600 Nm. Kuasa dialirkan ke roda belakang menerusi kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan. Prestasi juga dilihat tidak berubah dengan pecutan dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.2 saat dan kelajuan maksima dicatatkan pada 328 km/j.

McLaren-570S-M2B-4_BM

McLaren kini masih lagi terus membangunkan pelbagai kaedah inovatif untuk mempertingkatkan lagi prestasi mereka di litar. Pasukan tersebut telah memperkenalkan kereta Formula Satu binaan gentian karbon pertama di dunia menerusi jentera MP4/1. Menerusi jentera MP4/12 selepas itu pula, pasukan McLaren hadir dengan teknologi Brake Steer, tetapi akhirnya sistem tersebut diharamkan dari perlumbaan kerana “mempunyai kelebihan kompetitif yang terlalu hebat”.

Kereta yang dibina oleh McLaren untuk jalan raya juga tidak kurang hebatnya. 570S menampilkan sel penumpang monosel gentian-karbon, brek karbon seramik yang diambil dari teknologi Formula Satu dan penyerap hentak boleh laras pada setiap sudut sistem suspensi tulang selangka berkembar Supercar tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required