Polis, JPJ tidak kisah dengan info semasa Waze dan Twitter, bukan halangan banteras jenayah – laporan

Waze police

Sama ada polis mahu pun Jabatan Pengangkutan Awam (JPJ), tidak mengambil kisah dengan informasi dalam aplikasi seperti Waze dan Twitter, di mana para pengguna jalan raya boleh memberikan amaran kepada orang ramai tentang lokasi dan penguatkuasaan yang dijalankan, menurut The Sun.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh, walau pun informasi dalam aplikasi dalam talian tersebut adakalanya ‘mengganggu’ operasi yang dijalankan oleh polis, ia tidak menghalang pihak berkuasa untuk membanteras jenayah.

“Kami sedar dengan sebaran informasi dari orang awam di Waze dan lain-lain aplikasi dari semasa ke semasa tentang penguatkuasaan yang dijalankan termasuk operasi kami di jalan raya atau pun ketika kereta peronda kami menahan suspek atau pun pesalah trafik. Tetapi kami tahu tindakan yang perlu kami lakukan,” tegasnya.

Mohmad turut menambah beliau turut sedar tentang penyebaran maklumat dalam talian yang lebih cepat ini namun katanya polis mempunyai strategi tersendiri bagi memberkas penjenayah. Beliau bercakap kepada pihak media selepas menyampaikan sijil penghargaan kepada polis, JPJ dan kakitangan media yang terlibat dalam operasi khas membenteras samseng-samseng “Tonto’ baru-baru ini.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad pula berkata operasi berkenaan dianggap berjaya, dan ia akan diperluaskan di lain-lain negeri tidak lama lagi. “Buat masa ini, kami hanya memfokuskan pada tiga negeri terlebih dahulu iaitu Perak, Selangor dan Negeri Sembilan. Kami sudah bersedia untuk menyertai operasi bersama pihak polis dalam jangka masa panjang,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required