Op Selamat 9 sempena Aidilfitri bermula 29 Jun ini

PDRM-4

Berbaki seminggu lagi umat Islam di Malaysia bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri. Seperti kebiasaan, dalam perayaan utama di negara ini, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan mengadakan Op Selamat bagi memantau dan menjaga keselamatan serta keadaan trafik di seluruh lebuhraya dan jalan-jalan utama.

Bagi Op Selamat 9 sempena Aidilfitri ini, ia akan bermula esok iaitu 29 Jun 2016. Di mana polis akan menempatkan pusat kawalan ‘subtek’ terutama di 40 lokasi utama berlaku kemalangan maut di seluruh negara, menurut sumber Harian Metro.

Menurut Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti Bukit Aman Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, menerusi Op Selamat 9 ini, terdapat dua pendekatan bakal diimplementasikan selama 15 hari itu iaitu tindakan penguatkuasaan menyeluruh dan perkhidmatan kepada masyarakat.

“Salah satu langkah penguatkuasaan itu dengan mewujudkan subtek iaitu unit kecil polis yang lebih memberi tumpuan di kawasan ‘black spot’ untuk mengurangkan kadar kemalangan maut dan melancarkan aliran trafik,” katanya kepada pihak media selepas melancarkan Op Selamat 9 bersempena Aidilfitri di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Selangor di Puncak Alam pagi ini.

Sambungnya lagi, lokasi subtek telah dipecahkan kepada empat zon iaitu Utara, Tengah, Selatan dan Timur. Di mana ia merangkumi pusat kawalan untuk menyediakan laporan, statistik, carta selain menjadi koordinasi dengan Bilik Gerakan Trafik di Bukit Aman.

“Dalam masa yang sama, kami juga akan menjalankan Op Perangkap Had Laju dan Op Roda di lokasi kerap berlaku kemalangan jalan raya terutama membabitkan kematian,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required