Pesalah yang menggunakan lorong kecemasan akan diambil tindakan sejurus bukti diterima – JPJ

traffic-jam-bernama-2

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk V. Valluvan Veloo berkata jabatannya akan mengambil tindakan segera sejurus menerima bukti bergambar atau video mereka yang menyalahgunakan lorong kecemasan di lebuhraya, lapor The Star.

Menurut beliau lagi, JPJ tidak akan menangguhkan tindakan berkenaan kerana pegawai khas telah ditugaskan untuk menangani aduan sedemikian secara atas talian.

Beliau menjelaskan semua kenderaan bukan kecemasan adalah dilarang untuk menggunakan lorong kecemasan, termasuk motosikal. “Tetapi kami mahu bukti untuk kereta dan lori kerana mereka lebih berbahaya,” kata beliau.

weststar ambulance

Setakat ini, JPJ telah menerima maklum balas yang menggalakan dari orang ramai selepas diumumkan bukti bergambar dan video diterima untuk mendakwa penyalah guna lorong kecemasan.

“Kami telah menjumpai inisiatif yang sangat efektif memandangkan pegawai penguatkuasa kami tidak boleh berada di mana-mana dan di setiap tempat,” kata beliau, dan menambah sebanyak 1,300 gambar kenderaan yang menggunakan lorong kecemasan telah dihantar sejak 22 Mei lalu.

Aduan akan disalurkan ke ibu pejabat JPJ di mana pegawai akan memberikan maklum balas pada setiap aduan berkenaan. “Kami akan memantau secara berterusan dan apabila kami telah mendapat cukup bukti, kami akan mendakwa pesalah ke mahkamah,” kata beliau.

MEX-Highway-01

Walau bagaimanapun, beliau menyatakan hanya penumpang dibenarkan untuk mengambil gambar, dan pemandu tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Jadi, jika anda mahu mengambil gambar penyalah guna lorong kecemasan di lebuhraya, kamera dashcam merupakan alat yang terbaik.

Pihak polis turut memburu mereka yang menyalahgunakan lorong kecemasan, terutamanya ketika waktu puncak balik kampung. Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti Bukit Aman Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata lorong berkenaan adalah untuk kegunaan hal kecemasan sahaja.

“Pengguna jalan raya yang memandu di lorong kecemasan tidak faham yang mereka sebenarnya sedang menghalang petugas dari sampai ke lokasi (kecemasan) secepat mungkin. Kami akan mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati menggunakan lorong kecemasan dengan saman maksimum RM300,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required