China perkukuh usaha rebut projek HSR KL-Singapura

thai hsr render 1

China dilihat sedang memperkukuhkan usaha mereka untuk merebut projek rel berkelajuan tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura. Pengendali rel kebangsaan China, China Rail Corporation berkata mereka yakin medahului negara lain yang turut menunjukkan minat keatas projek berkenaan, lapor The Star.

“Kami telah menumpukan perhatian untuk projek HSR KL-Singapura ini, dan kami tahu negara lain turut berminat. “Keyakinan kami hadir dari kekuatan kami dalam HSR yang tidak dapat ditandingini negara lain,” tambah beliau, merujuk kepada teknologi HSR China yang lebih sesuai digunakan dengan standard rel sedia ada dalam rantau ini,” kata timbalan ketua jurutera Zhao Guotang dalam kenyataannya kepada sekumpulan wartawan-wartawan terpilih.

Menurut Zhao, laluan HSR di Hainan dan sekitar Guangzhou berkongsi banyak persamaan dengan laluan yang dicadangkan pada Kuala Lumpur-Singapura, termasuk keadaan cuaca dan panjang laluan berkenaan (lebih dari 300 km). Tambahan lagi, kedua-duanya menghubungkan dua bandar besar dan melalui banyak bandar utama.

Zhao turut menekankan pengalaman China dalam teknologi HSR, di mana jaringannya kini sepanjang 19,000 km – lebih panjang lima kali dari Sepanyol, negara kedua terbesar dalam jumlah jarak keseluruhan rel HSR. Ia juga setakat ini mempunyai 2,300 set tren elektrik pelbagai unit (EMU), lebih dari separuh jumlah keseluruhan dalam dunia.

HSR-stations-proposed

China turut bercadang untuk menambah lebih 11,000 km laluan antara sempadan menjelang tahun 2020, dan menghubungkan daerah selatan Kunming berhampiran Myanmar, menerusi Laos, Thailand, Malaysia dan Singapura menerusi jaringan HSR mereka.

Negara berkenaan menggunakan “jentera terkini” untuk membina asas tiga hingga lima bangunan dalam hanya satu hari, membolehkan China membina kesemua fasiliti HSR KL-Singapura dalam masa hanya lima tahun, dakwa Zhao. “Kami boleh habiskannya dalam masa tiga hingga lima tahun, tetapi untuk negara lain mungkin mengambil masa tujuh hingga lapan tahun,” kata beliau.

Zhao berkata semasa China memperbaiki kerosakan kemalangan HSR Wenzhou pada 2011 yang mengorbankan 40 orang, republik berkenaan turut menaiktaraf perkhidmatan mereka, dan kini mampu menampung penumpang seramai 3.5 juta orang setiap hari, dengan ketepatan masa berkadar 99%.

Hubungan baik China dengan Malaysia dan Singapura turut menjadi kelebihan untuk mendapatkan projek berkenaan. Kedua-dua negara dijangka akan menandatangani memorandum persefahaman (MoU) projek berkenaan tidak lama lagi.

Hitachi Super Express

Projek HSR Malaysia yang dikendalikan oleh MyHSR Corp akan memulakan proses tender projek berkenaan lewat tahun ini. Jurucakap syarikat berkenaan turut menyatakan bahawa tender terbuka untuk melantik konsultan penasihat teknikal untuk membantu mereka dalam perincian teknikal projek berkenaan telah ditutup.

Apabila ditanya adakah China akan menilai semula pelannya dalam rantau ini untuk meneruskan terminal Bandar Malaysia jika tidak dapat memenangi projek laluan HSR berkenaan, Zhao menyatakan tidak ada keperluan untuk menghubungkan kedua-dua projek berkenaan.

“Selain keuntungan ekonomikal, kami turut menimbangkan pelbagai keuntungan lain yang akan dibawa ke negara lain dalam proses ini, untuk pembinaan dan pengeluaran peralatan, kami sedang mengorganisasikan banyak syarikat berkaitan untuk menaikkan lagi perbadanan kami,” kata beliau.

Korea Selatan juga sedang melihat untuk memindahkan teknologi HSR mereka ke Malaysia, tetapi perinciannya belum lagi diputuskan. Sementara itu, keretapi Shinkansen Jepun mencatatkan rekod keselamatan yang menakjubkan, kerana tidak pernah mencatatkan sebarang kematian penumpang sejak mula beroperasi pada 1964, yang mungkin menjadi faktor untuk mereka memenangi bidaan pada projek HSR KL-Singapura ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required