SPAD perlu dikembalikan di bawah kuasa Kementerian Pengangkutan supaya lebih telus – 4PAM

Taxi-protest-SPAD-KL-8-April-2016-feat-1

Persatuan Pengguna Pengangkutan Awam (4PAM) menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk mempertimbangkan bagi meletakkan semula Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di bawah Kementerian Pengangkutan.

Memetik laporan The Sun, Presidennya, Ajit Johl menyatakan hal ini adalah berikutan cadangan SPAD untuk memansuhkan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (Public Service Vehicle, PSV) bagi teksi dan pemandu aplikasi perkongsian kenderaan atas talian.

Ketika ini, warga Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas yang memiliki lesen memandu sah layak memohon lesen PSV daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum mereka boleh memandu bas atau teksi.

“Dengan pemansuhan PSV kita akan menyaksikan warga asing yang akan memandu teksi, berselindung di bawah penyedia perkongsian kenderaan atas talian. Tindakan SPAD ini seperti bertentangan dengan dasar kerajaan untuk menggalakkan lagi penggunaan pengangkutan awam.

“SPAD memerlukan menteri sepenuh masa untuk mengendalikannya, agar ia lebih bertanggungjawab dan telus. Keputusan terbaharu SPAD ini sangat meragukan dan perlu dipersoal,” ujar beliau di dalam sebuah kenyataan.

Ajit turut menyentuh tentang kejadian bas dengan masalah brek baru-baru ini sebagai satu daripada kelemahan sistem sedia ada, dan menekankan bahawa syarikat pengangkutan awam yang terlibat perlu bertanggungjawab ke atas kemalangan yang disebabkan oleh pemandu mereka.

Pemandu bas yang melanggar 10 kenderaan dalam kejadian berdekatan Terowong Menora itu pada 11 Julai lalu mempunyai 11 saman bagi pelbagai kesalahan trafik dari 2011 hingga 2015, sementara syarikat pengendalinya juga pernah dikenakan sejumah 63 saman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required