JPJ ketuai sistem bersepadu penyelarasan penguatkuasaan saman bersama PDRM, SPAD – Liow

liow tiong lai

Sistem bersepadu penyelarasan penguatkuasaan saman telah diputuskan bakal diketuai oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) seperti mana yang disahkan oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai semalam.

Penyelarasan sistem tersebut juga disertai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bakal dilaksanakan dalam masa terdekat ini, laporan Bernama.

“Saya sudah mengarahkan Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron supaya segera mengadakan perjumpaan dengan PDRM dan SPAD bagi membincangkan soal penyelarasan sistem saman ketiga-tiga agensi terbabit,” ujarnya kepada pihak media.

Katanya lagi, langkah itu penting bagi memastikan penguatkuasaan jalan raya menjadi lebih berkesan tanpa berlaku sebarang pertikaian mengenai pertindihan penguatkuasaan daripada ketiga-tiga agensi berkenaan.

“Sistem yang ada sekarang sama ada pihak polis, JPJ dan SPAD tidak diselaraskan kerana berasingan. Oleh itu, apabila ada tunggakan saman di pihak polis, JPJ tidak tahu, bila JPJ tidak ada maklumat ini, maka kita tidak dapat membantu polis menyenaraihitamkan lesen pemandu.

“Kalau pihak polis saman sekali pun, kena hantar ke JPJ juga untuk kita buat senarai hitam lesen pemandu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required