Kadar bayaran petak parkir di Kuala Lumpur naik 150%

Public-Parking-Lots

Mulai hari ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah menaikkan kadar caj parkir sebanyak 150%. DBKL mempunyai sejumlah 46,100 meter petak parkir di sekitar ibu kota dan 9,916 daripadanya terletak di tempat tumpuan perniagaan.

Menurut laporan The Star, kawasan yang terbabit ialah Bukit Bintang, Bukit Damansara, Sri Hartamas, Desa Hartamas, Solaris Mont Kiara, Taman Tun Dr Ismail dan Bangsar di mana 75% hingga 100% kawasan parkir terbabit sering kali penuh pada waktu puncak.

Di bawah struktur harga baharu ini, caj parkir bagi tempat tumpuan perniagaan itu dinaikkan dari RM0.80 sejam ke RM2 jam untuk sejam pertama. Selepas itu, caj sebanyak RM3 akan dikenakan pada jam kedua dan berikutnya.

Laporan tersebut turut menyebut, jika anda memarkir kenderaan dari jam 7.30 pagi hingga 6 petang, mengikut waktu operasi biasa, anda akan dikenakan bayaran sebanyak RM32 sehari mengikut kadar baharu ini. DBKL juga dikatakan akan terus menguatkuasakan caj parkir baharu ini mengikut peringkat mulai sekarang hingga 1 Ogos ini, dan bergantung pada lokasi, menyaksikan peningkatan antara 100% dan 200%.

dbkl parking tow bernama pix

Bagi zon di luar ibu kota, di mana buat masa kini caj yang dikenakan adalah sebanyak RM0.50 sejam, mungkin akan dinaikkan ke RM1.50 atau RM1 setiap jam, bergantung pada zon. Ia termasuk Brickfields, Taman Maluri, Cheras, Wangsa Maju dan Setapak, di mana kawasan tersebut meliputi antara 55% dan 75% kekosongan parkir.

DBKL turut memperkenalkan had masa untuk parkir iaitu maksimum dua jam di beberapa kawasan terpilih, jika melebihi had masa tersebut, kenderaan akan dikunci tayar atau ditunda. Menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mohd Amin Nordin Abdul Aziz, keputusan untuk menaikkan kadar caj parkir bukanlah atas dasar keuntungan, tetapi bagi mengurangkan kesesakan trafik di bandar dan menggalakkan masyarakat berkongsi kenderaan atau menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.

“Kami mahu mengosongkan sebanyak mungkin ruang parkir di tepi jalan di kebanyakan jalan di kawasan dalam bandar dan menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam atau berkongsi kenderaan jika memasuki pusat bandar. Saya sedar saya tidak akan menjadi seorang yang begitu dikenali, tetapi ini terpaksa dilakukan kerana trafik di KL sudah menjadi semakin padat dan terlalu sibuk,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required