Kerajaan akan membuka tender untuk projek HSR dalam tempoh setahun – Menteri Pengangkutan

hitachi-bullet-train

Kerajaan menjangkakan tender Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) dari Kuala Lumpur ke Singapura akan dibuka dalam tempoh setahun, menurut laporan The Star. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata kementeriannya sedang menumpukan perhatian untuk menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) projek berkenaan esok, 19 Julai 2016.

“Setelah memorandum berkenaan ditandatangani, pihak berkuasa akan menyediakan dokumen tender tersebut. Tender akan dibuka dalam tempoh setahun,” kata beliau. “Banyak syarikat antarabangsa telah menunjukkan minat mereka dalam projek ini dan kami mengalu-alukannya. Ini merupakan projek yang pentng dan berprestij kerana ia merupakan yang pertama dalam rantau ASEAN. “Kami akan mendapat lebih perinciannya pada 19 Julai. Kementerian Pengangkutan akan memberikan sokongan penuh keatas projek berkenaan.”

Liow berkata bahawa projek berkenaan akan meningkatkan pembangunan ekonomi kepada Malaysia dan Singapura, dan menambah kawasan seperti Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri akan menerima perubahan yang lebih ketara setelah ditempatkan stesen HSR.

Ia juga didakwa akan membawa lebih projek pembangunan berdasarkan transit yang akan membangunkan pekan dan bandar sepanjang laluan berkenaan. “Kami mahu ia dihubungkan dengan pengangkutan moden seperti LRT dan MRT sebagai sebahgian dari program transformasi,” katanya.

Laluan berkembar HSR yang dicadangkan, sepanjang 350 km, akan menghubungkan Bandar Malaysia di pinggir Kuala Lumpur dan Jurong East di Singapura. Projek berkenaan bakal memendekkan masa perjalanan dari Singapura ke Kuala Lumpur dari empat jam dengan menaiki kereta kepada hanya 90 minit, yang dilaporkan sebelum ini bakal menelan belanja sekitar RM60 bilion hingga RM65 bilion.

Laporan sebelum ini juga menyebut banyak negara luar seperti China dan Korea Selatan sedang berusaha untuk mendapatkan tender pembinaan projek berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required