Subaru Levorg 1.6 GT-S diprebiu untuk pasaran M’sia

Subaru_Levorg_MV_Ext-2

Sebelum ini ada perkhabaran Subaru Levorg akan menembusi pasaran Malaysia pada masa akan datang. Khabar berkenaan nampaknya semakin nyata apabila model berkenaan kini diprebiu di pusat membeli belah Mid Valley Megamall. Model ini mula memasuki pasaran Thailand pada tahun lalu, muncul buat pertama kali bersama Subaru XV facelift di Thailand Motor Expo.

Untuk pasaran Malaysia, hanya varian 1.6 GT-S akan ditawarkan, berbeza dengan pasaran Thailand yang turut ditawarkan dengan varian asas 1.6 GT. Menurut Motor Image, pengedar sah Subaru di Malaysia, Levorg akan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM199,720. Model yang diimport sepenuhnya dari Jepun (CBU) ini, bakal diberikan perlindungan waranti lima tahun atau 100,000 km.

Nama Levorg diambil dari kependekan LEgacy, reVOlution, touRinG, dan pembinaan wagon ini diasaskan dari platform Impreza. Ia dijana oleh enjin boxer empat silinder turbo 1.6 liter dengan sistem pancitan bahan api terus, berupaya menghasilkan kuasa maksimum 170 PS bermula 4,800 hingga 5,600 rpm serta tork maksima 250 Nm bermula 1,800 rpm hingga 4,800 rpm. Enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear Lineartronic CVT dengan enam-kelajuan maya dan kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem Symmetrical All-Wheel Drive Subaru.

Levorg 1.6 GT-S dilengkapi dengan lampu hadapan LED dengan sistem pelarasan sendiri, lampu kedudukan berbentuk-C, lampu kabus halogen, cermin suria berkuasa, cermin sisi berkuasa dengan lampu isyarat membelok, tip ekzos berkembar serta roda aloi berdiameter 18-inci dibaluti tayar bersaiz 225/45R18.

Subaru_Levorg_MV_Ext-13

Bahagian dalaman model pasaran Malaysia ini seiras dengan model pasaran Thailand, dilengkapi upholsteri balutan kulit berwarna hitam pada tempat duduk, roda stereng serta tombol gear. Dua skrin ditempatkan pada bahagian tengah atas papan pemuka di mana sebuah skrin merupakan skrin paparan pelbagai info, manakala sebuah lagi skrin memaparkan status sistem pacuan semua roda.

Ia juga dilengkapi dengan skrin sesentuh untuk sistem infotaimen bersaiz tujuh-inci, serta suis kawalan penghawa dingin automatik dua zon yang ditempatkan dibawah skrin berkenaan.

Ciri lain yang turut hadir sebagai standard pada Levorg ini termasuk brek parkir elektronik, penukar gear, pedal aloi, roda stereng pelbagai fungsi, pemanas tempat duduk, dan sistem kunci pintar berserta suis penghidup enjin.

Untuk keselamatan pula, wagon ini dilengkapi dengan tujuh beg udara (dua dihadapan, tirai dan lutut pemandu), Kawalan Dinamik Kenderaan, Bantuan Lampu Tinggi (HBA), Pengesan Kenderaan Belakang Subaru (SRVD), ABS dengan Bantuan Brek, kamera undur, sistem pemantau tekanan tayar, serta kerangka penguat berbentuk cincin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required