Mahkamah tetapkan pendengaran permohonan SPAD untuk batalkan saman dari pemandu teksi 26 Sept ini

Taxi Drivers Protest Against GrabCar 1

Mahkamah Tinggi telah menetapkan pendengaran permohonan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk membatalkan saman yang difailkan oleh sekumpulan pemandu teksi dari Lembah Klang akan diadakan pada 26 September ini, lapor The Sun Daily.

Peguam kumpulan pemandu teksi berkenaan, R.Kengadharan berkata, perkara tersebut akan didengar oleh hakim Mahkamah Tinggi Su Geok Yiam. Beliau turut menyatakan Uber telah menarik balik permohonan mereka untuk menjadi pencelah di dalam kes berkenaan dan bebas untuk memfailkannya semula, jika perlu.

“Mereka perlu membayar kos sebanyak RM3,500 kepada plaintif,” kata beliau kepada media selepas kes berkenaan dibawa ke hadapan Timbalan Pendaftar.

Uber telah memfailkan permohonan mereka untuk menjadi pencelah dalam kes ini tetapi kumpulan pemandu teksi berkenaan telah membantah permohonan tersebut.

Sekumpulan 102 orang pemandu teksi memfailkan injunksi menentang SPAD pada 30 Disember 2015 kerana didakwa cuai dalam mengambil tindakan mengharamkan servis perkongsian kenderaan Uber, Grab dan Blacklane. Kumpulan tersebut mahukan perintah Mahkamah Tinggi untuk mengharamkan servis-servis berkenaan.

Mereka juga mendakwa pemandu aplikasi-aplikasi berkenaan tidak mempunyai perlindungan insuran untuk melindungi penumpang dan melanggar Akta Pengangkutan Awam Darat dan Uber, GrabCar dan Blacklane diberi keutamaan oleh defendan manakala hak dan kepentingan mereka diabaikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required