China miliki Transit Elevated Bus, kenderaan boleh melalui di bawahnya; sedang diuji di Qinhuangdao

Transit-Elevated-Bus-China-4

China, khususnya di Beijing, memang terkenal dengan kesesakan lalu lintas, sama ada di kawasan bandar, mahu pun di lebuhraya. Kini, sebagai alternatif, China sedang menguji Transit Elevated Bus (TEB) di Qinhuangdao, bas bersaiz besar (sangat besar!) di mana kenderaan lain boleh melalui di bawahnya.

TEB mula dicanangkan pada tahun 2010 sebagai penyelesaian kepada masalah trafik yang sungguh ketara di negara berkenaan. Malah model berskala mininya pernah dipamerkan di 19th China Beijing International High-Tech Expo pada Mei lalu.

Namun bagi unit ujian yang sebenarnya (TEB-1), ia berukuran 22 meter panjang, 7.8 meter lebar dan setinggi 4.8 meter. Bagi tujuan ujian, bas ini hanya terhad bagi trek sepanjang 300 meter, tidak melalui kawasan trafik yang mencabar dan membuat pusingan.

Ujian ini turut melibatkan jurutera dan beberapa pegawai terlatih untuk menentukan apa jua kemungkinan yang boleh berlaku dalam penggunaan TEB ini, termasuk seandainya berlaku perlanggaran jika ada kenderaan yang cuba menukar lorong atau pun sekiranya ada lori treler tiba-tiba melaluinya.

Bas ini juga mempunyai 18 buah kerusi pada bahagian dinding, dua di tengah-tengah dan juga banyak ruang untuk berdiri. Malah di bahagian luar bas ini juga dipasang lampu isyarat pada empat sudutnya.

Dijanakan oleh kuasa solar dan elektrik, TEB ini mampu dipacu dalam kelajuan sehingga 60 km/j dan mampu membawa 1,400 penumpang dalam satu masa. Selain sebagai penyelesaian terhadap masalah trafik, TEB ini juga merupakan sistem pengangkutan yang memberikan penjimatan kos iaitu kurang lima kali berbanding subway, menurut laporan Xinhua News Agency.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required