Audi membina teknologi penyerap hentak yang boleh menjana tenaga elektrik dari pergerakan suspensi

A168523_large-e1470840430586_BM

Teknologi regenarative atau pengecasan semula tenaga elektrik menggunakan tenaga kinetik (khususnya untuk sistem hibrid) sering dikaitkan dengan pengecasan menggunakan generator pada unit janakuasa ketika menyah-pecut. Namun untuk masa hadapan, Audi bakal tampil dengan teknologi pengecasan semula menggunakan pergerakan pada sistem suspensi, atau secara spesifiknya penyerap hentak yang boleh mengecas semula tenaga elektrik.

Prototaip yang dikenali sebagai sistem “eROT” ini menggunakan pergerakan berputar pada motor elektrik yang diletakkan secara melintang, secara tidak langsung turut menjimatkan ruang berbanding penyerap hentak teleskopik konvensional yang diletakkan pada kedudukan menegak.

“Setiap lubang, setiap bonggol dan setiap keluk pada jalan raya akan menghasilkan tenaga kinetik pada kereta, Hari ini penyerap hentak menyerap tenaga ini, di mana ia akan hilang dalam bentuk haba,” kata Dr. Ing Stefan Knirsch, ahli lembaga untuk pembangunan teknikal di Audi AG.

“Dengan sistem penyerap hentak elektromekanikal dalam sistem elektrikal 48-volt, kami mengambil tenaga berkenaan untuk digunakan. Ia juga akan memberikan kami dan pelanggan kami dengan kemungkinan baharu untuk menala suspensi,” kata beliau.

Audi mengatakan konfigurasi ini akan melenyapkan kebergantungan terhadap pantulan semula dan lejang mampatan yang terhad pada penyerap hentak hidraulik konvensional, dan membolehkan karekterisktik penyerap hentak ditala menggunakan perisian.

Lengan tuil yang menyerap pergerakan pembawa tayar dan roda menggunakan tenaga dari pergerakan mampatan dan pantulan balik pada sistem suspensi untuk menggerakan motor elektrik menerusi satu set gear, yang akan mengubah tenaga kinetik kepada tenaga elektrik.

Dalam ujian yang dijalankan oleh Audi di jalan raya Jerman, sistem berkenaan mampu menjana kuasa purata sekitar 100 hingga 150 watt: 3 watt dari permukaan yang rata dan baru diturap di lebuhraya hingga 613 watt untuk permukaan yang kasar pada jalan sekunder. Ini menghasilkan penjimatan emisi CO2 sehingga 3g untuk setiap kilometer, menurut Audi.

Teknologi eROT ini dibina berdasarkan sistem elektrikal 48-volt, yang dikonfigurasikan dengan bateri lithium-ion berkapasiti 0.5 kWh dan kuasa puncak 13 kW. Penukar arus DC menghubungkan subsistem elektrikal 48-volt kepada sistem elektrikal utama 12-volt, yang turut dilengkapi generator dengan jumlah kuasa yang dipertingkat.

Dengan perancangan untuk meningkatkan implementasi sistem elektrikal 48-volt pada model-model akan datang, yang turut dilengkapi teknologi eROT pada produksi Audi akan datang adalah munasabah, menurut Audi berikutan keputusan ujian awal teknologi berkenaan yang dilihat agak meyakinkan.

Versi berikutnya dirancang untuk tahun hadapan, apabila sistem elektrikal 48V akan memainkan peranan utama dalam model-model Audi – sebagai varian dalam barisan A4 Avant, dilihat dari diagram yang diberi – dengan bentangan sistem hibrid ringan dan berprestasi tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required