Maserati Levante dipertonton di Malaysia dan dibuka untuk tempahan; penampilan sulung di Asia Tenggara

Maserati Levante preview 1

Maserati Levante, SUV pertama yang dikeluarkan oleh pengeluar Itali itu, hari ini dipertontonkan secara rasmi secara eksklusif di Malaysia. Ia juga merupakan penampilan sulung model berkenaan di Asia Tenggara. Majlis berkenaan diadakan oleh pengedar jenama itu di sini, Naza Italia Sdn Bhd di Naza Tower, Kuala Lumpur.

Ia dibangun berdasarkan model Quattroporte dan Ghibli, ia merupakan penawaran SUV mewah pertama daripda jenama itu. Dengan sejarah dan kepakaran selama 100 tahun pengeluarnya, Maserati Levante menggabungkan fleksibiliti dengan pacuan kuasa klasik kenderaan Itali, prestasi dan imej yang menjadi sangat dekat dengan jenama berkenaan. Ia menjadi pelengkap barisan model kenderaan mewah dalam pasaran.

“Levante membawa nama Maserati ke satu tahap yang baharu. Penampilan dan sentuhan mewahnya kini digandingkan di dalam satu pakej yang praktikal serta mengkagumkan. Sebaik sahaja ia dilancarkan nanti, Levante akan menjadi pilihan yang sukar ditandingi bagi pasaran kenderaan mewah yang diwakilinya,” jelas Naib Presiden Naza Italia, Farid Sulaiman.

Levante sangat sinonim dengan sentuhan dan reka bentuk Itali, dan diperkemas dengan reka bentuk tersendiri Maserati. Gril radiator menjadi lambang utamanya, dengan rekaan lampu utama yang tirus memberi identiti tersendirinya pada bahagian depan. Walaupun merupakan sebuah SUV, Levante turut menerapkan garisan dan bayangan silhouette yang mirip sebuah kereta sport.

Antara ciri utama uniknya ialah ia menggunakan rekaan bahagian tingkap tanpa kerangka. Dengan ketelitian dan sifistikasi reka bentuk yang dipamerkan, sangat jelas bahawa Maserati Levante ingin mewakili definisi baharu bagi sebuah kenderaan mewah yang menawarkan keselesaan dan pada masa yang sama, berkeupayaan untuk menggalas tugas dilaluan yang lebih mencabar.

Di peringkat global, model ini ditawarkan dengan pilihan enjin 3.0L Twin Turbo V6 petrol yang menghasilkan 350 hp kuasa dan tork pada kadar 430 Nm. Satu lagi pilihan ialah enjin 3.0L Turbo Diesel V6, dengan janaan kuasa 250 hp dan 275 Nm tork. Model ini dipasang di Turin, Itali.

Bagi pasaran tempatan, hanya versi diesel yang akan dibawa masuk nanti, disebabkan versi enjin petrol tiada pemasangan pemanduan sebelah kanan.

Dengan nama yang diambil daripada istilah yang bermaksud ‘angin Mediterranean’, Levante direka untuk memberikan keseimbangan prestasi. Di atas jalan biasa, Levante memberikan pengendalian yang lancar dan lembut dengan karekteristik mewah yang sama seperti pada kenderaan salon Maserati sebelum ini.

Pada laluan dan permukaan off-road pula, ia tetap mampu memberikan keupayaan yang sangat baik, menjadikanny model Maserati yang begitu praktikal. Gabungan antara reka bentuk, eksklusiviti dan prestasi meletakkan SUV dengan penggayaan coupe yang pertama ini sebagai sebuah penawaran yang lengkap, baik bagi sudut estetika mauhupun prestasi dan kejuruteraannya.

Naza Italia kini sudah pun membuka bagi mereka yang berminat untuk membuat tempahan bagi Maserati Levante dan menjemput semua untuk mengunjungi bilik pameran jenama itu di Petaling Jaya bagi mendekati dan mendapatkan maklumat lanjut bagi SUV mewah ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required