Sistem Teknologi Pintar MAI (MITS) – kelengkapan kejuruteraan dan simulasi untuk syarikat automotif

MAI-Intelligent-Technology-Systems-1_BM

Institut Automotif Malaysia (MAI) telah melancarkan pusat teknologi automotif terbaharu mereka iaitu Sistem Teknologi Pintar (Intelligent Technology System) MAI atau MITS, di ibu pejabat MAI Cyberjaya hari ini.

Fasiliti ini disasar untuk meningkatkan kebolehan merekabentuk produk dan innovasi dalam rantaian pembekal komponen dan alat ganti tempatan. Inisiatif ini dikatakan selari dengan Dasar Automotif Nasional (DAN) 2014, yang mengetengahkan rancangan negara untuk menjadi hab serantau dalam penghasilan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) menjelang 2020.

“Ia adalah penting kerana tahap teknologi industri kini semakin kuat, terutamanya pada bahagian penting dalam kejuruteraan rekabentuk, membuat prototaip, pengesahan produk dan juga pembangunan proses,” kata Ketua Pegawai Operasi MAI Nizmar Mohd Nazar. “Ini merupakan projek yang berupaya untuk pembekal dan pengeluar alat ganti automotif tempatan untuk meningkatkan nilai pada rantaian produk, dengan menambah rekaan dan kejuruteraan tempatan dalam asas pengeluaran sedia ada mereka.”

Pusat ini menyediakan produk dari syarikat perisian rekabentuk dan kejuruteraan dari Amerika iaitu Altair Engineering secara bersepadu, dan dibina sebagai pusat sehenti yang menyediakan perisian, perkakasan dan sokongan teknikal untuk merekabentuk serta membangunkan alat ganti automotif dan kerja-kerja sistem kejuruteraan.

Asas kepada MITS ini adalah HyperWorks Unlimited Physical Appliance (HWUL-PA), iaitu pelayan cloud persendirian 96-core yang menawarkan akses plug and play tanpa had ke perisian rekabentuk bantuan komputer (CAD) dan kejuruteraan (CAE) Altair Hyperworks, serta peralatan Pengkomputeran Berprestasi Tinggi (HPS) untuk proses merekabentuk, kejuruteraan dan simulasi.

MAI-Intelligent-Technology-Systems-3_BM

Pengguna boleh menjalankan pelbagai ujian simulasi untuk mengesahkan proses rekaan produk dan kejuruteraan, termasuk simulasi pelanggaran, elektromagnetik, bunyi, getaran dan kekasaran (NVH) serta pengeluaran. Mereka juga boleh bekerjasama dengan rapat bersama pakar dari Altair dalam kejuruteraan bahan dan komposit ringan.

Bercakap berkenaan pemain industri tempatan tentunya sering dikaitkan dengan Proton dan Perodua. Tetapi, kedua-dua syarikat berkenaan merupakan pemain skala besar dalam industri, dan biasanya mempunyai perisian CAD dan CAE (seperti Hyperworks) mereka sendiri. Namun COO Altair Brett Choinar berkata mereka masih boleh menggunakan sistem HWUL-PA di MITS jika mereka memerlukan sistem pengkomputeran tambahan.

Walau bagaimanapun, sasaran utama penggunaan MITS adalah syarikat-syarikat seperti pembekal komponen Tahap 1 dan Tahap 2, yang, mungkin tidak mempunyai akses perisian berkenaan. MAI menjangkakan pusat ini akan memainkan peranan penting dalam menyediakan fasiliti kepada syarikat-syarikat sedemikian dalam inisiatif rekaan dan pembangunan produk, tanpa mereka perlu melaburkan dana untuk membeli perisian, perkakasan dan perkhidmatan konsultansi teknikal yang mahal.

“Cabaran baharu seterusnya untuk syarikat pembekal alat ganti di Malaysia ialah beralih kearah rekaan produk dan kerja-kerja kejuruteraan, bukan sekadar mengilangkan,” kata Choinard.

“Selama 25 tahun, Altair telah bekerjasama dengan pembuat komponen OEM dan pembekal automotif di seluruh dunia untuk menyokong mereka kearah rekaan berpandukan simulasi. “Kami melihat kehadapan untuk berkongsi kepakaran dan pengalaman kami dengan pemain peralatan automotif tempatan serta membantu mereka untuk memulakan perjalanan dalam bidang reka bentuk berpandukan simulasi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required