Lamborghini Centenario Roadster diperkenal – RM9j

Lamborghini-Centenario-Roadster-3-e1471831821902

Lamborghini telah pun memperkenalkan model baharu Centenario Roadster di Monterey Car Week baru-baru ini. Sama seperti coupe, Centenario yang boleh dibuka bumbungnya, diproduksi bagi meraikan 100 tahun kelahiran pengasas Ferruccio Lamborghini (1916) dan hanya 20 unit sahaja yang dikeluarkan.

Secara visual, kereta ini nampak umpama coupe, menampilkan rekaan yang mengagumkan, dengan sedikit modifikasi bagi mencetuskan imej yang lebih harmoni. Terdapat saluran di antara tempat perehat kepala, cermin hadapan yang lebih luas dan disambungkan pada peresap belakang bagi aliran udara yang lebih optimum. Malah ia juga seberat 1,570 kg, iaitu 50 kg lebih berat berbanding coupe.

Bahagian kerangka model edisi terhad ini diperbuat daripada gentian karbon, dengan cat istimewa berwarna perak yang digelar Argento Centenario. Walau bagaimana pun, pembelinya boleh memilih warna kegemaran menerusi program personalisasi Ad Personam.

Di bawah hudnya, roadster ini turut berkongsi enjin yang sama iaitu 6.5 liter naturally-aspirated V12, dengan hamburan kuasa 770 hp pada tahap 8,600 rpm (meningkat dari 8,350 rpm). Ia membolehkan jentera ini dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 2.9 saat, satu per 10 lebih perlahan berbanding coupe, dengan kelajuan maksima yang sama iaitu 350 km/j.

Selain itu, jentera ini turut menampilkan elemen yang sama seperti coupe termasuklah roda stereng belakang, kotak gear Independent Shifting Rod (ISR), suspensi magneto rheological, dengan sayap belakang yang dilebarkan sebanyak 150 mm, dan boleh dipusingkan maksimum pada sudut 15 darjah bagi prestasi yang lebih aerodinamik dan stabil pada kelajuan maksimum. Ia juga dipadankan dengan roda aloi lima-jejari (20-inci di hadapan, 21-inci di belakang), yang dibaluti tayar Pirelli PZero.

Untuk harganya, Centenario Roadster ini dijual pada dua juta euro (sekitar RM9 juta), iaitu lebih 250,000 euro (RM1 juta) berbanding coupe. Seperti yang dinyatakan, hanya 20 unit sahaja yang dikeluarkan bagi model edisi terhad ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required