Pelajar Palestin bina model prototaip kereta solar bagi mengatasi masalah sekatan bahan api oleh Israel

Solar_car

Akibat tindakan Israel yang mengenakan sekatan bahan api terhadap wilayah Palestin, dua orang pelajar kelahiran Palestin yang menuntut di Universiti Al-Azhar cawangan Gaza telah mencipta sebuah kereta yang menggunakan tenaga solar.

Khalid al-Bardawil dan Jamal al-Miqaty yang mendapat kerjasama sepenuhnya daripada Jabatan Kejuruteraan Mekatronik universiti terbabit telah mengembleng tenaga bagi menghasilkan kereta berkapasiti satu-tempat duduk yang memiliki panel solar di atas bumbungnya, laporan RT.com.

Walau pun tidak memiliki kos kewangan yang besar, namun hajat untuk membina kereta solar berkenaan berjaya direalisasikan. Masih di peringkat prototaip, kereta beroda tiga ini mampu mencapai kelajuan sekitar 29 km/j.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Universiti Al Azhar, idea membangunkan kereta solar ini adalah satu langkah inovatif dalam menangani sekatan ke atas kehidupan harian dalam wilayah Palestin.

Menurut Al-Miqaty pula, “Motor penjanaan elektrik tidak ada di Gaza dan tiada siapa di antara kami yang tahu untuk membuatnya. Justeru, kami terpaksa berusaha keras untuk membawa masuknya dari luar dan melakukan modifikasi terhadapnya. Ia bukanlah suatu usaha yang mudah, namun akhirnya kami berjaya melakukannya.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required