ANIH keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan bagi Lebuhraya Karak, LPT1 sempena Aidiladha ini

Karak-highway-01-850x490

Hujung minggu ini, pastinya ramai yang ingin pulang ke kampung halaman masing-masing atau pun mahu ke destinasi pilihan memandangkan ia melibatkan cuti yang agak panjang sempena Hari Raya Aidiladha pada Isnin ini. Serentak pula dengan cuti persekolahan selama seminggu dan juga Jumaat depan, 16 September, kita akan menyambut Hari Malaysia.

Seperti kebiasaan, lebuhraya pastinya dipenuhi dengan jutaan kenderaan yang bergerak ke serata destinasi. Justeru, bagi melancarkan perjalanan anda, sila rancang sebaik mungkin waktu bagi pergerakan kenderaan anda di lebuhraya yang terlibat.

Bagi kelancaran trafik di Lebuhraya Kuala Karak (KLK) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT 1), ANIH Berhad, pemegang konsesi bagi kedua-dua lebuhraya terbabit telah mengeluarkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk membantu pengguna menikmati perjalanan yang selesa di KLK dan LPT 1 pada waktu puncak di musim cuti perayaan ini.

Jadual TTA untuk perayaan Aidiladha kali ini menyarankan pengguna dari Lembah Klang yang menuju ke Pahang pada 10 dan 11 September untuk memasuki KLK dan LPT 1 pada jam 12 tengah hari hingga 3 petang atau antara 7 malam hingga 11 malam. Pengguna yang ingin menuju ke Terengganu dan Kelantan pula dinasihatkan memasuki lebuh raya antara jam 6 pagi hingga 11 pagi atau jam 5 petang hingga 8 malam.

tta_raya-haji-2-002

Klik untuk besarkan imej

Bagi pengguna dari Pahang yang ingin kembali semula ke ibu kota pada 17 dan 18 September ini, mereka dinasihatkan untuk memasuki lebuh raya pada jam 6 pagi hingga 10 pagi atau 7 malam hingga 11 malam.

Pengguna dari Terengganu pula disarankan untuk memasuki lebuh raya pada jam 8 pagi hingga 11 pagi atau 8 malam hingga 10 malam, sementara pengguna dari Kelantan boleh menggunakan lebuh raya bermula jam 5 petang hingga 9 malam atau 9 malam hingga 12 tengah malam.

Jadual TTA yang diperkenalkan ANIH Berhad sejak 2009, terdiri daripada cadangan perjalanan berperingkat mengikut masa dan destinasi tertentu dari Lembah Klang ke negeri-negeri dan bandar-bandar utama di negeri pantai timur Semenanjung Malaysia. Ia dirangka berdasarkan kepada analisis pergerakan trafik pada waktu puncak setiap kali musim perayaan pada tahun sebelumnya.

Pengenalan TTA bertujuan untuk menyuraikan pergerakkan trafik dan mengurangkan kesesakan di laluan-laluan utama lebuh raya, plaza-plaza tol dan kawasan rehat pada waktu-waktu puncak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required