Audi akan mula memasang kenderaannya secara CKD di Malaysia dalam masa dua tahun akan datang

audi_b9a4_sline_ext-2

Antara jenama premium dari Jerman, Audi seringkali tewas dari segi harga berbanding BMW dan Mercedes-Benz kerana jenama berkenaan tidak mempunyai program pemasangan tempatannya (CKD) sendiri. Oleh itu, Audi telah mengumumkan akan memulakan operasi CKD mereka di Malaysia dalam masa lagi dua tahun.

Bercakap kepada paultan.org pada pelancaran Audi A4 hari ini, pengarah pemasaran Audi Malaysia Rudi Venter berkata, “Anda boleh bayangkan perbincangan yang besar perlu dilakukan kerana ia melibatkan pelaburan. Jadi secara jelasnya tempoh masa tidak dapat ditetapkan, tetapi apa yang pasti dalam tempoh masa lebih kurang dua tahun berikutnya kami perlukan operasi tempatan.”

Apabla ditanya adakah model A4 akan dipasang secara CKD, Venter menambah, “Kami sekarang ini sedang melihat empat model berbeza yang akan diproduksi secara tempatan, dan jika ia logik dari segi jumlah pengeluaran, jadi A4 berkemungkinan besar akan dibuat secara CKD.”

Memandangkan Volkswagen Group Malaysia (VGM) sedang melihat semula operasi Audi di Malaysia, pemasangan tempatan untuk Audi mungkin akan beroperasi di kilang DRB-Hicom Pekan, Pahang, di mana model-model Volkswagen tempatan turut di pasang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • mazlin aripin jaka on Feb 02, 2017 at 3:02 pm

    eden kojo sini dah lamo dah. mano vw sini bersepah tak boleh jual…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required