Malaysia tempat memandu terbaik di Asean – Waze

Johor road Bernama

Mungkin ini suatu yang mengejutkan kerana negara kita, khususnya di sekitar Kuala Lumpur sering berlaku kesesakan trafik tanpa mengira waktu. Bahkan kebanyakan lebuhraya utama juga sering berhadapan dengan masalah kesesakan trafik khususnya ketika cuti panjang di hujung minggu mahu pun musim perayaan.

Namun percayakah anda bahawa Malaysia telah diiktiraf sebagai tempat memandu terbaik di Asean? Menurut aplikasi pengemudian serta trafik masa sebenar, Waze, di peringkat global, Malaysia menduduki kedudukan ke-23 daripada 38 negara dan 235 bandar raya serta bandar yang dikaji menerusi Indeks Kepuasan Pemandu tahunan kedua yang menilai keseluruhan pengalaman pemandu.

Malah antara 235 buah bandar raya dan bandar itu, Melaka Tengah menduduki kedudukan ke-94, kedudukan tertinggi bandar dalam negara ini, laporan Utusan Malaysia.

Selain Melaka Tengah, jalan raya di Kuala Terengganu juga merupakan di antara tempat yang paling digemari pemandu dan menduduki kedudukan ke-97, manakala Kuala Muda, Kedah (105) dan Kota Bharu, Kelantan (124).

Sementara itu, bandar raya Kuching berada di kedudukan ke-131, Kuantan (134), Kuala Lumpur (137), Kinta (138), Batu Pahat (139), Johor Baru (140), Kota Kinabalu (164) manakala Larut dan Matang (166).

Bukan itu saja, Malaysia turut diangkat sebagai antara salah sebuah daripada empat negara Asean yang dipaparkan dalam indeks tersebut. Selain itu, Singapura, Indonesia dan Filipina masing-masing menduduki kedudukan ke-32, 34 dan 37.

Mahu tahu tempat paling teruk untuk memandu di dunia? Nah! Jawapannya adalah Cebu yang terletak di Filipina. Walau pun merupakan antara lokasi percutian paling popular di negara itu, rata-rata yang pernah mengunjungi Cebu berpendapat adalah sangat menguji kesabaran untuk memandu di sana. Bukan setakat kota Manila yang sering mengundang kesesakan trafik, malah ia turut dialami di Cebu, bahkan lebih teruk daripada itu kerana lokasinya yang kecil tetapi cukup padat dengan pelbagai kenderaan.

Negara jiran, Indonesia, turut mencatatkan kedudukan yang rendah dalam indeks ini dengan beberapa bandarnya dicatatkan sebagai tempat paling teruk memandu di dunia, iaitu Bogor (kedudukan ke-185), Denpasar (183), Bandung (182), Surabaya (181) dan Jakarta (178).

Manakala tempat terbaik untuk memandu di dunia ialah Netherlands yang kekal di kedudukan yang sama sejak tahun lalu, diikuti oleh Perancis dan Amerika Syarikat.

Menurut Waze, indeks itu fokus terhadap lebih 20,000 pengguna aktif aplikasi tersebut secara bulanan untuk memastikan ketepatan data dan perbandingan pasaran yang adil.

Enam faktor yang diambil kira untuk indeks tersebut adalah kepadatan trafik, kualiti jalan raya dan infrastruktur, keselamatan jalan raya, ketersediaan perkhidmatan pemandu, sosio ekonomi dan tahap kepuasan hati pengguna Waze.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required