Honda Monkey generasi baharu bakal diperkenalkan?

honda-monkey-render-5_bm

Selain dari siri Cub, Honda terkenal dengan satu lagi siri motosikal kecil – lebih kecil dari kapcai – iaitu motosikal mini yang jana oleh enjin 49 cc digelar Monkey. Dikhabarkan Honda kini sedang dalam perancangan untuk mengembalikan semula siri motosikal comel berkenaan yang mungkin diasaskan dari model Honda MSX125.

Satu set imej render dipercayai untuk tujuan pemohonan paten telah tersebar dan disiarkan oleh TMCblog.com menunjukkan sebuah motosikal mini yang direka seperti Honda Monkey terdahulu. Enjin pada motosikal kecil berkenaan kelihatan lebih besar dari model Monkey asli, berkemungkinan enjin satu selinder 125 cc PGM-Fi yang diambil terus dari MSX125SF.

Rim aloi 10 jejari pada imej berkenaan juga seiras dengan rim pada MSX125SF dan dipercayai diambil terus dari model berkenaan. Paip ekzos untuk motosikal baharu ini pula direka seperti ekzos scrambler, sama seperti ekzos pada model asal Monkey, dan turut ditambah dengan bash plate.

Honda Monkey diperkenalkan oleh Honda pada era 60’an, dimana permintaan untuk motosikal mini agak tinggi ketika itu. Kini, permintaan untuk motosikal mini dilihat mula hangat kembali dan dapat dilihat pada kejayaan model seperti Honda MSX125SF dan Kawasaki Z125 Pro.

Setakat ini, hanya Kawasaki Z125 Pro boleh diperolehi dalam pasaran Malaysia dengan harga RM10,435, manakala untuk MSX125SF, sumber dalaman industri memberitahu kami Honda bakal membuat keputusan sama ada untuk membawa masuk atau tidak model tersebut ke pasaran tempatan.

GALERI: Imej render generasi terbaharu Honda Monkey

GALERI: Model asal Honda Monkey era 60’an

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required