Lexus UX Concept – imej pertama kabin didedahkan

lexus-ux-concept-interior-bm

Selepas mendedahkan imej teaser pertama bagi Lexus UX Concept yang kelihatan sofistikated, Lexus menyebarkan pula foto kabinnya yang nampak futuristik.

Dengan rekaan yang inovatif, menonjolkan konsep 3D Human Machine Interface (HMI), pastinya memberikan pengalaman mengagumkan kepada pemandunya.

Struktur permukaan kristal menggantikan skrin sentuh yang tipikal, malah turut mengurangkan beberapa butang kawalan. Penampilan paparan holografik dengan menggabungkan analog dan digital bagi informasi dalam kenderaan termasuk bagi kawalan penghawa dingin, hiburan dan sebagainya, turut menambahkan lagi gaya rekaan dalamannya. Malah ia turut membolehkan pemandu mengawal informasi tersebut dengan sentuhan jari sahaja.

Bagi kluster instrumen pula, Lexus menggantikannya dengan medium lutsinar bagi bacaan kelajuan dan penggunaan bahan api, yang terus menyalurkan informasi tersebut dalam bentuk digital. Manakala cermin pintu pula digantikan dengan kamera yang boleh dilihat menerusi pusat tengah, sementara butang bagi tingkap, pengunci pintu dan peralatan suis yang lain ditampilkan dengan teknologi elektrostatik.

lexus-ux-concept

Secara keseluruhannya, rekaan bagi dalaman UX Concept ini dijalari tema futuristik. Termasuk sudut dramatik pada bahagian papan pemuka dan roda stereng dengan motif sirip pada A-pillar. Malahan teman rekaan tersebut turut ditampilkan pada tempat duduk.

Bagi idea konsep ini, ia adalah bermaksud “untuk mencipta genre baharu bagi model crossover kompak”, menurut Stephen Rasmussen, pereka di Pusat Rekaan Eropah. Katanya lagi, dengan ciri inovatif, dan secara tiga-dimensi, pastinya menambahkan lagi keterujaan para penggunanya.

Lexus UX Concept, yang bakal dipertontonkan dalam slot SUV bersaiz kecil di bawah Lexus NX, kemungkinan berasaskan platform Toyota C-HR. Ia mengadaptasikan rekaan terkini Lexus untuk peringkat akan datang dan menampilkan identiti yang lebih berdinamik, progresif dan sesuai dengan gaya hidup urban masa kini.

Ia akan melakukan penampilan sulungnya di Paris Motor Show pada 1 Oktober ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required