KL MRT: Persiaran KLCC, Jln Binjai ditutup mulai 1 Okt

mrt_klcc

Klik untuk besarkan

MMC-Gamuda KVMRT (T) Sdn Bhd telah mengeluarkan kenyataan berhubung penutupan jangka panjang di sebahagian laluan Persiaran KLCC/Jalan Binjai serta penyusunan semula Jalan Lumba Kuda. Ia membabitkan penutupan laluan sejauh 180 meter antara persimpangan lampu isyarat di hadapan PNB Darby Park hingga lampu isyarat memasuki tempat letak kereta bawah tanah KLCC.

Penutupan itu bermula 1 Oktober ini, selama lima tahun iaitu sehingga 1 Disember 2021. Manakala penyusunan semula Jalan Lumba Kuda pula akan dilaksanakan sehingga 28 Februari 2017.

Menurut kenyataan terbabit, pelaksanaan pengurusan trafik itu adalah bagi melancarkan pembinaan Stesen S17 Transit Aliran Massa (MRT), antara 11 stesen bawah tanah bagi jajaran Sungai Buluh-Serdang-Putrajaya (SSP).

Sepanjang penutupan itu, pengguna dari Persiaran KLCC/Jalan Binjai yang mahu ke Jalan Tun Razak perlu menghala ke Jalan Ampang dan melakukan pusingan U di persimpangan Jalan Ampang-Jalan Yap Kwan Seng sebelum ke Jalan Tun Razak.

Trafik dari Lorong Kuda pula tidak dibenarkan membelok ke kanan di persimpangan lampu isyarat ke tempat letak kereta bawah tanah KLCC untuk ke Jalan Binjai. Sebaliknya pengguna perlu melakukan pusingan U di persimpangan itu untuk ke Jalan Tun Razak dan melalui Jalan Ampang sebelum ke Jalan Binjai.

Manakala trafik dari Jalan Stonor tidak boleh menghala terus ke Jalan Binjai. Mereka perlu membelok ke kanan di persimpangan lampu isyarat tempat letak kereta bawah tanah KLCC menghala ke Jalan Tun Razak dan melalui Jalan Ampang ke Jalan Binjai

Pengguna yang keluar dari tempat letak kereta bawah tanah KLCC pula tidak boleh membelok ke kiri untuk ke Jalan Binjai, sebaliknya perlu menghala ke Jalan Tun Razak dan memasuki Jalan Binjai menerusi Jalan Ampang.

Kenderaan yang keluar dari jalan di belakang Menara PNB dan di sisi PNB Darby Park tidak boleh membelok ke kiri untuk ke Jalan Binjai bagi menghala ke Jalan Tun Razak atau Jalan Stonor, sebaliknya perlu membelok ke kanan ke Jalan Binjai menghala ke Jalan Ampang.

Sementara itu, penyusunan semula Jalan Kuda membabitkan laluan sejauh 170 meter, dengan laluan dua hala itu diubah menjadi sehala dari Persiaran KLCC menuju lampu isyarat berhampiran The Troika, dan laluan dua lorong itu akan dikecilkan menjadi satu lorong.

Kenderaan tidak boleh membelok ke kanan untuk ke Jalan Binjai menuju Jalan Tun Razak atau Jalan Stonor. Sebaliknya, pengguna hanya boleh membelok ke kiri di lampu isyarat berhampiran The Troika menuju ke Jalan Ampang.

Manakala yang ingin ke Hotel The Zon dan Masjid As-Syakirin, hanya boleh masuk menerusi Jalan Ampang dan Persiaran KLCC.

Sepanjang penutupan itu, pengguna dinasihatkan untuk mengikut arahan papan tanda sepanjang penutupan dan penyusunan semula laluan itu.Malahan Pasukan Tindakan Kecemasan Projek akan ditempatkan di situ bagi melancarkan aliran trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required