KTM 1290 Super Adventure R 2017 – enduro buas

153137_ktm-1290-super-adventure-r-my-2017-730x487bm

Jika anda fikir KTM Super Duke R sudah cukup gila dengan enjin dua silinder V 1,301 cc dan badan naked, kini KTM menyediakan sesuatu yang lebih. Enjin tersebut dibawa kepada model kembara lasak dikenali sebagai 1290 Super Adventure R, khas untuk mereka yang gemar cabaran lasak.

Tetapi, KTM menjadikan enjin itu sedikit jinak dengan menghadkan kuasa kepada 160 hp (kuasa asal 173 hp) dan 140 Nm tork. Kemudiannya, ia juga mendapat intake expansion chamber baharu yang menghasilkan kuasa lebih lancar terutamanya di kadar rpm rendah dan pertengahan.

Pakej kuasa ini dipadankan pada casis enduro lasak, dengan kerangka berwarna oren, fork hadapan WP Suspension, penyerap belakang WP Progressive Damping System (PDS), tempat duduk berketinggian 35 inci dan rim jenis lidi (21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang). Tayar yang disediakan dari kilang pula adalah sama ada Continental Trail Attack II atau Continental TKC 80, dan kedua-duanya adalah jenis tanpa tiub.

Dari aspek elektronik, KTM menyiapkan 1290 Super Adventure R dengan pakej Bosch MSC tertinggi yang termasuk sistem C-ABS sensitif kepada sudut kecondongan, Motorcycle Traction Control (MTC) dan mod tunggangan Sport, Street, Rain dan Off-road. Dalam mod Off-road, brek belakang masih boleh mengunci tayar tetapi di bahagian depan ABS dikekalkan.

Selain itu, terdapat juga sistem tanpa kunci yang membolehkan pengguna menghidupkan enjin, membuka tangki minyak dan mengunci pemegang tanpa mengeluarkan kunci, penghadang angin yang boleh dilaras, ruang simpanan kalis air soket pengecas USB serta skrin TFT 6.5 inci yang memaparkan pelbagai informasi.

Sekiranya pemilik memilih Travel Pack, mereka akan mendapat ciri sambungan Bluetooth untuk menjawab panggilan dan audio, Hill Hold Control dan quickshifter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required