Range Rover Piet Boon – SUV mewah rekaan istimewa dibina hanya sebuah, berharga RM1.29 juta

range-rover-piet-boon-3

Range Rover Piet Boon – model istimewa yang di bina hanya sebuah sahaja membuat kemunculan sulungnya di galeri Aira Residence semalam. Piet Boon merupakan seorang pereka dari Belanda yang terlibat dengan membuat rekaan dalaman kondomonium mewah di Jalan Batai, dan beliau sendiri hadir dalam sesi pengenalan Range Rover istimewa ini.

Piet Boon mungkin tidak terkenal dikalangan peminat automotif, tetapi ini bukan kali pertama kolobrasi antara kedua-dua pihak di mana Land Rover Belanda dan studio Piet Boon telah mula berkerja sama sejak tahun 2006. Antara model lain yang mendapat sentuhan Boon termasuk Range Rover Sport dan Evoque serta edisi istimewa Land Rover Last Defender – Defender terakhir dibina sebelum produksinya dihentikan pada Disember tahun lalu.

Untuk model yang diperkenalkan ini, rekaannya diinspirasikan dari Ford Mustang Shelby Super Snake GT500 1967 (atau lebih popular dengan nama Eleanor selepas kemunculannya dalam filem Gone in 60 Second). Ia diberikan warna badan hitam sepenuhnya termasuk pada rim dan semua kemasan yang sepatutnya bersalut krom pada model biasa.

Sepasang jalur berwarna hitam matte merentasi badan SUV mewah ini dari depan ke belakang, memberikan rupa yang sporty. Bahagian dalamannya pula diberikan kemasan kulit berwarna hitam dan putih.

Tiada perubahan mekanikal diberikan di mana model istimewa ini masih mengekalkan unit janakuasa dari Range Rover Supercharged, dijana enjin V8 5.0 liter supercharged dengan kuasa maksima 510 PS dicapai pada 6,000 hingga 6,500 rpm, serta tork maksima 625 Nm bermula 2,500 hingga 5,500 rpm. Kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear lapan kelajuan automatik, membolehkan SUV dengan berat 2,336 kg ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima yang dihadkan secara elektronik 250 km/j.

Model istimewa ini dijual pada harga RM1.29 juta, RM70,000 lebih mahal dari Range Rover Supercharged standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required