Volkswagen Passat B8 mula dibuka pra-tempahan – 3 varian, harga bermula RM160k hingga RM199k

volkswagen_passat_b8_ext-4-bm

Pelancarannya dijangka bakal berlangsung dalam tempoh seminggu lagi, namun pra-tempahannya telah mula dibuka hari ini. Menurut Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM), Passat serba baharu ini bakal ditawarkan dengan tiga varian iaitu Trendline, Comfortline dan Highline, dengan harga bermula RM160,000 hingga RM199,000.00.

Bagi varian tertinggi iaitu Highline, ia bakal dijanakan oleh enjin 2.0L TSI pengecas turbo dengan padanan kotak gear direct shift (DSG) enam-kelajuan. Ia mampu menjana kuasa yang mengagumkan iaitu 220 PS dan tork 350 Nm daripada 1,500rpm hingga 4,400rpm.

Manakala varian Trendline dan Comfortline pula dikuasakan oleh enjin 1.8 TSI turbo dan padanan transmisi automatik klac berkembar DSG tujuh-kelajuan. Penjana kuasa ini mampu menghasilkan output maksimum sebanyak 180 PS dan 250 Nm tork.

volkswagen_passat_b8_ext-7-bm

Bagi Passat 1.8 TSI Trendline, ia didatangkan dengan rim ‘Aragon‘ 16 inci, lampu kabus hadapan dan belakang serta lampu belakang LED. Pada bahagian dalam pula, tempat duduknya mempunyai pelarasan manual dengan bahagian sokongan tulang belakang juga boleh dilaras, skrin sesentuh warna ‘Composition’ lima-inci, skrin paparan informasi pelbagai warna, stereng dengan pelbagai butang kawalan, butang penghidup enjin, cermin sisi boleh lipat serta pengesan jarak Park Distance Control (PDC) depan dan belakang.

Selain itu, ia turut didatangkan dengan brek tangan elektrik dengan Auto-Hold, sistem pengesan kecergasan Driver Alert System dan lampu/pengelap cermin automatik. Pendingin hawa pula adalah sistem Climatronic tiga-zon bersama corong tersendiri di belakang.

Bagi varian 1.8 TSI Comfortline pula, ia memiliki elemen yang sama dengan varian Trendline, cuma ditambahkan dengan beberapa ciri lain termasuk rim-17 inci ‘Istanbul’ (tayar ContiPremiumContact 215/55 R17), lampu utama LED sepenuhnya dan lampu nyalaan siang LED.

Passat 1.8 TSI Comfortline

Pada bahagian dalam, varian 1.8 TSI Comfortline mempunyai kelengkapan seperti yang boleh dijangka pada sedan segmen D. Antaranya, ia mempunyai sistem tanpa kunci ‘KESSY’, manakala tempat duduk pula dibalut dengan kulit ‘Vienna‘. Tempat duduknya mempunyai 12-arah pelarasan bersama sistem memori dan urut, dan diperlengkap dengan sistem audio skrin sesentuh 6.5 inci, Park Assist dan kamera undur.

Peningkatan lain daripada model 1.8 TSI Trendline adalah cruise control dengan pengehad kelajuan, pedal penukar gear di stereng, but berkuasa elektrik (boleh dibuka dengan menghayunkan kaki di bahagian bawah kereta) dan kemasan krom di bahagian papan pemuka.

Walau pun imej luarannya masih tidak jauh berbeza dengan model 1.8, namun terdapat sedikit perbezaan pada varian tertinggi 2.0 TSI Highline termasuklah rim aloi ‘Dartford‘ 18-inci yang dibaluti tayar ContiSportContact 235/45 R18, kemasan muncung ekzos trapezoid krom dan lencana ‘380 TSI’.

Passat 2.0 TSI Highline

Walau bagaimana pun bahagian kabinnya menerima lebih limpahan elemen yang pelbagai, termasuk penghalang cahaya belakang elektrik, Active Info Display, pencahayaan ambien, kemasan kayu ‘Carolina’ (varian lain menggunakan kemasan ‘Silver Diamond’), Lane Assist dan unit media yang lebih maju Discover skrin sesentuh 6.5-inci dengan MirrorLink dan navigasi.

Casis untuk varian paling berkuasa ini juga mendapat peningkatan, termasuk XDS electronic differential lock dan Dynamic Chassis Control (DCC) serta pilihan mod pemanduan (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual).

Passat serba baharu ini hadir bersama waranti pengilang selama lima-tahun dan didatangkan dalam tujuh warna iaitu putih (Pure White), hitam (Deep Black), perak (Reflex Silver), kelabu (Indium Grey), merah (Crimson Red), coklat (Black Oak Brown) dan biru (Harvard Blue).

GALERI: Volkswagen Passat 2.0 TSI Highline

GALERI: Volkswagen Passat 1.8 TSI Comfortline

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required