Samsung kuasai Harman International dengan harga US$8 bilion – sasar pertumbuhan dalam sektor auto

mark-levinson

Samsung Electronics mengumumkan mereka kini memiliki Harman International Industri dengan harga US$8 bilion. Pembelian tunai terhadap syarikat pembuat sistem audio dan hubungan kenderaan dari Amerika Syarikat tersebut dibuat oleh Samsung sebagai usaha mereka untuk masuk ke pasaran elektronik automotif dengan langkah yang besar, lapor Reuters.

Urusniaga ini merupakan yang terbesar pernah dibuat syarikat dari Korea Selatan tersebut dan dijangka akan lengkap sepenuhnya pada pertengahan 2017 nanti. Pemilikan terbaharu ini disusuli selepas pembelian kepentingan bernilai US$450 dalam pembuat kereta elektrik dari China iaitu BYD. Samsung juga dilaporkan pernah berbincang dengan Fiat Chrysler Automobiles (FCA) atas penjualan berpotensi atau kerjasama untuk unit komponen Magneti Marelli, tetapi perbincangan berkenaan telah ditamatkan.

Dengan kemajuan sistem elektronik dan perisian dalam kenderaan masa kini, syarikat-syarikat teknologi telah melebarkan perniagaan mereka dalam sektor berkenaan yang menyediakan banyak peluang-peluang baharu. Samsung berharap untuk melabur dalam pertumbuhan ini secepat mungkin.

“Kami sudahpun membuat kajian terhadap pasaran dalam automotif untuk satu tempoh masa. Kami simpulkan bahawa pertumbuhan organik tidak akan membawa kami kearah hala tuju kami dengan cepat,” kata presiden dan ketua pegawai strategi Samsung Elektronik Young Sohn kepada wartawan menerusi sidang dalam talian. Ia bagaimanapun masih belum dapat dilihat adakah Samsung akan dapat berkembang menjadi sebuah syarikat yang mampu bersaing dengan syarikat-syarikat seperti Bosch dan Continental, menurut penganalisis.

Harman merupakan pembekal sistem infotaimen, telematik, dan juga perhubungan keselamatan serta perkhidmatan sekuriti yang digunakan oleh lebih 30 juta kenderaan di seluruh dunia. Peralatan syarikat berkenaan boleh ditemui pada kenderaan-kenderaan berjenama seperti BMW, Toyota dan Volkswagen. Selain dari Harman/Kardon, yang juga mengeluarkan sistem audio rumah, Harman turut menaungi pelbagai lagi jenama seperti Infinity, JBL, Bang & Olufsen Automotive serta Mark Levinson.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required