Norton V4 RR guna enjin 1,200 cc, kuasa 200 hp

norton-v4-rr-08-bm

Di negara kita, Norton mungkin lebih dikenali dengan model klasik. Tetapi sebenarnya, pengeluar dari United Kingdom ini mempunyai pelbagai lagi model lain termasuk superbike seperti SG1 dan digunakan dalam perlumbaan termasuk Isle of Man TT.

Terbaru, Norton membuka jualan untuk model V4 RR dan ia juga membawa semangat lumba ke atas jalan biasa kerana diasaskan daripada model SG1. Enjin yang digunakan pada V4 RR ini adalah unit 1,200 cc V4 berkemampuan 200 hp/ 130 Nm dan mempunyai injap titanium.

Komponen utama bagi bahagian casis terdiri daripada kerangka tiub berkembar ‘shotgun’ serta lengan ayun tunggal dengan tapak pivot yang boleh dilaras (sudut steering head juga boleh dilaras). Bagi bahagian fairing, tidak kira sama ada anda memilih kemasan warna biasa atau krom, dibina daripada gentian karbon.

norton-v4-rr-09-bm

Tugas menyerap hentakan dijalankan oleh fork Öhlins NIX30 di hadapan dan Öhlins TTXGP di belakang, manakala brek pula menggunakan cakera berkembar 330 mm serta angkup Brembo monobloc di hadapan dan cakera 245 mm serta angkup Brembo di belakang.

Norton V4 RR juga diberikan pakej elektronik yang lengkap, dengan sistem seperti traction control, wheelie control, launch control dan cruise control. Ini kemudiannya ditambah lagi dengan six axis inertial measurement unit (IMU), skrin paparan LED 7 inci, kamera pandang ke belakang, quickshifter untuk naik dan turun gear serta pengumpul data.

Norton V4 RR dijual pada harga 28,000 pound sterling (RM152,664) dan hanya akan ditawarkan kepada pasaran dalam jumpah terhad 250 unit. Sebelum ini, Norton ada mengeluarkan model ‘SS’ berspesifikasi lebih tinggi yang dijual pada harga 44,000 pound sterling (RM239,961) sebanyak 200 unit, dan itupun sudah habis dijual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required