Aprilia RSV4 FW-GP – jentera lumba untuk pasaran awam; enjin V4 999 cc ditala untuk capai 250 hp

Aprilia RSV4 FW-GP – jentera lumba untuk pasaran awam; enjin V4 999 cc ditala untuk capai 250 hp

Antara tujuan perlumbaan antarabangsa seperti MotoGP dan WSBK adalah sebagai tapak untuk pengeluar menunjukkan kemampuan dan membangunkan teknologi terbaik untuk jentera masing-masing. Sudah banyak teknologi pada motosikal moden datang daripada pengalaman di litar, dan kini, pengeluar juga menawarkan motosikal yang mempunyai kelengkapan sama seperti jentera perlumbaan. Antaranya seperti KTM RC16, Ducati 1299 Superleggera dan RC213V-S.

Terbaru, Aprilia juga melakukan perkara sama melalui penawaran siri model RSV4 FW. Perkataan siri digunakan kerana bermula tahun 2017, Aprilia akan menawarkan jentera dengan DNA lumba ini dalam empat pakej iaitu FW-SSTK1, FW-SSTK2, FW-SBK dan FW-GP. Kesemuanya menggunakan asas daripada model RSV4 RR Race Pack 2017, dengan enjin V4 999.6 cc dan ditala sendiri oleh cabang prestasi syarikat dari Itali itu, Aprilia Factory Racing.

Setiap pakej ini mempunyai tetapan khas untuk perlumbaan berbeza, namun paling tinggi sudah tentu adalah yang sama dengan jentera MotoGP iaitu FW-GP. Menurut Aprilia, RSV4 FW-GP mempunyai spesifikasi hampir sama dengan jentera MotoGP Aprilia Racing tahun 2015 dan ia menggunakan gerek (bore) 81 mm, pemasaan injap pneumatic dan ekzos lengkap Akrapovic, boleh menghasilkan sehingga 250 hp.

Turut dilengkapi pada jentera untuk jualan awam ini adalah suspensi Ohlins, brek Ohlins dengan angkup monoblock dan panel badan dibuat daripada gentian karbon.

Sebelum anda bertanya harganya, yang setakat ini juga tidak diumumkan secara rasmi, ambil kira perkara ini pula – setiap pembeli Aprilia RSV4 FW-GP akan mendapat sesi litar khas, di mana jurutera pakar akan membuat talaan kepada motosikal supaya sesuai dengan penunggang serta gayanya, kehadiran jurutera setiap kali motosikal ini ditunggang dan pas paddock MotoGP untuk semua perlumbaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required