Uber dedah statistik operasinya di Malaysia

Uber dedah statistik operasinya di Malaysia

Menjelang kedatangan tahun baharu tidak lama lagi, Uber telah mendedahkan statistik bagaimana orang ramai menggunakan perkhidmatanya sepanjang 2016 ini. Di sini disertakan statistik ringkas berkenaan penggunaan masyarakat Malaysia yang telah disimpulkan di dalam Year With Uber 2016.

Menurut Uber, keseluruhan operasinya di Malaysia tahun ini telah mencakupi perjalanan sejauh 128,000,005 km. Di Kuala Lumpur, Bandaraya dengan keseluruhan jaraknya 30 km dari Timur ke Barat, jarak perjalanan penumpang yang menggunakan perkhidmatan aplikasi berkenaan bersamaan dengan jarak mengelilingi dunia sebanyak 3,000 kali.

Purata perjalanan yang diambil oleh setiap penumpang di bandaraya berkenaan ialah 19 minit, dan servis aplikasi ini kerap kali digunakan pada waktu malam, dengan 31% dari penumpang menggunakan servis tersebut antara pukul 10 malam hingga 2 pagi. Statistik juga menunjukkan, penumpang yang menggunakan Uber di KL turut menggunakan servis yang sama apabila mereka tiba 488 bandar lain.

Lokasi yang paling kerap dikunjungi menggunakan perkhidmatan ini bagi tahun 2016 adalah Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA), dan berdasarkan bagaimana servis ini dijalankan, kami rasa destinasi ini akan kekal di kedudukan berkenaan pada tahun hadapan. Uber juga mendedahkan, servis mereka turut bergantung kepada pengangkutan awam lain di mana 24% daripada keseluruhan perjalanan akan bermula atau berakhir di stesen-stesen tren.

Saya lebih gemar memandu sendiri untuk kemana-mana. Setelah kembali semula bertugas di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur tahun ini, barulah saya mula menggunakan perkhidmatan ini, itupun jika benar-benar terpaksa dan majoritinya melibatkan tugasan untuk mengambil dan memulang semula kereta-kereta untuk dipandu uji. Oleh itu, saya hanya menggunakan perkhidmatan ini sebanyak sembilan kali sepanjang 2016, dengan jumlah perjalanan sejauh 56.6 km (menurut Uber, sama seperti mengelilingi litar F1 sebanyak 12 kali) dan purata setiap perjalanan selama 14 minit. Bagaimana pula dengan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required