Harga bateri dan tayar import bakal naik pada 2017?

Harga bateri dan tayar import bakal naik pada 2017?

Menurut laporan yang disiarkan oleh Nanyang, harga tayar dan bateri di Malaysia dijangka mengalami peningkatan pada 2017. Ia melibatkan tayar baharu yang diimport dan dibaikpulih (kecuali dari China), dianggarkan meningkat antara lebih 5-10% berbanding sebelum ini. Sementara itu, harga tayar dari China pula dijangka naik lebih daripada 10%.

Menurut Wu Suxing, presiden Persatuan pengedar Tayar Johor, peningkatan harga tayar ini didorang oleh kenaikan harga bahan mentah, terutamanya getah SMR20 (Standard Getah Malaysia).

Pada Januari, purata harga bagi SMR20 (data dari Lembaga Getah Malaysia) adalah 466.89 sen/KG, tetapi ia telah naik secara progresif sekitar RM837.89 sen/KG pada Disember. Faktor kenaikan harga tayar ini didorong oleh penyusutan ringgit Malaysia.

Harga bateri dan tayar import bakal naik pada 2017?

Di antara tayar import yang dijual di Malaysia termasuk Bridgestone, Michelin, Falken dan Yokohama, manakala beberapa syarikat seperti Goodyear, Toyo, Silverstone dan Continental mempunyai kilang pembuatan tempatan, yang turut disebut dalam laporan terbabit.

Selain tayar, harga bateri juga dijangka naik tahun hadapan iaitu sehingga 10%, selain didorong oleh nilai ringgit Malaysia yang susut, peningkatan harga plumbum iaitu dari US$1,800 (RM8,072) per tan metrik hingga lebih kurang US$2,500 (RM11,211) per tan metrik turut menjadi penyebabnya.

Wu Suxing turut menyebut, pengedar tayar/bateri kebiasaannya akan melakukan inventori sekurang-kurangnya dua bulan sebelum, justeru pelanggan masih boleh membeli tayar/bateri pada harga semasa. Beliau turut menambah, walau bagaiamana pun terdapat pengedar yang mungkin memilih untuk menyerap kenaikan harga berkenaan dalam kos operasi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required