Biodiesel B10 lebih bersih, baik untuk enjin – MPIC

Biodiesel B10 lebih bersih, baik untuk enjin – MPIC

Kementerian Perusahaan Peladangan dan Komoditi (MPIC) telah mengeluarkan kenyataan berkenaan dengan penggunaan biodiesel B10 yang ditangguhkan beberapa kali. Di mana bahan api itu yang menggunakan adunan 10% minyak kelapa sawit metil ester dengan 90% diesel petroleum, sepatutnya diimplementasi bulan lalu, namun telah ditangguhkan ekoran harga pasaran minyak kelapa sawit mentah dan diesel yang tidak menentu.

Menterinya Datuk Seri Mah Siew Keong berkata ketika melancarkan ekspedisi 4×4 untuk menguji bahan api biodiesel B10 yang kini dalam siri ujian bagi memperbaiki usaha yang berterusan, perkara ini telah disahkan oleh penanda aras komprehensif dan ujian lapangan jangka masa panjang yang dilakukan di dalam dan luar negara.

Malah ia juga telah mencapai standard adunan biodiesel antarabangsa dan disokong oleh “pengalaman dan penilaian mengikut ujian berjuta-juta kilometer di atas jalan raya sebenar” oleh pelbagai jenis kenderaan dan model semasa yang beroperasi di kebanyakan negara yang telah mengimplemenkan mandat biodiesel B10 atau lebih tinggi.

Menteri terbabit turut menambah, ekspedisi yang pernah dijalankan sebelum ini dijadikan sebagai platform ujian lanjut untuk membuktikan bahawa biodiesel B10 lebih bersih dan mampu memberikan manfaat pada enjin. Malah tidak akan mendatangkan kemudaratan dalam jangka masa panjang kerana telah diterima secara meluas.

Malah apabila ia sudah memasuki stesen minyak, biodiesel B10 ini juga bersedia untuk memberikan manfaat terhadap persekitaran terutamanya dalam emisi pengeluaran gas rumah hijau. Pengenalan bahan api (dengan adunan B7 untuk sektor perindustrian) dijangka mampu mengurangkan emisi dalam satu jumlah bersamaan dengan 100,000 unit kenderaan diesel di atas jalan raya.

Kini, semua bahan api diesel yang dijual di Malaysia mempunyai adunan biodiesel B7. Ia telah diperjelaskan oleh pihak kementerian (dan diperakui oleh BHPetrol dan Petronas) bahawa walau pun mandat bagi biodiesel B10 berkuatkuasa, diesel Euro 5 akan dikekalkan dalam adunan B7 kerana ia telah dikecualikan dalam mandat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required