Honda Mobilio facelift dilancarkan di Indonesia – MPV tujuh tempat duduk, harga bermula dari RM63k

Honda Mobilio facelift dilancarkan di Indonesia – MPV tujuh tempat duduk, harga bermula dari RM63k

Minggu ini merupakan minggu yang agak sibuk buat Honda di rantau ASEAN. Selepas pengenalan rasmi model City facelift semalam, sebenarnya ada sebuah lagi satu model dilancarkan, bukan di Thailand, tetapi Indonesia – Honda Mobilio facelift. Kedua-duanya model yang popular dalam pasaran masing-masing.

Mobilio menerima perubahan rekaan yang agak ketara juga; kini tampil dengan sentuhan rekaan yang lebih bersegi, terutama jika dilihat dari bahagian hadapan. Rekaan gril krom yang sama seperti yang terdapat pada City dan juga Civic kini diterapkan pula pada Mobilio.

Kesannya, MPV tujuh tempat duduk ini kelihatan mewarisi rupa keseluruhan yang mirip kepada model asal yang berkongsi platform dengannya, Honda Brio versi sebelum facelift sebelum ini. Rekaan bonet depan juga diperkemas untuk diserasikan bersama wajah baru dengan gril krom berkenaan serta lampu utamanya, yang turut dilengkapi lampu panduan (guide light) LED.

Honda Mobilio facelift dilancarkan di Indonesia – MPV tujuh tempat duduk, harga bermula dari RM63k

Seperti pada City facelift, bahagian belakang Mobilio ini juga kurang diberikan pembaharuan; hanya bahagian pemegang nombor plat diberikan kemasan tambahan. Selain itu, rim aloi 15-inci melengkapi wajah barunya kini.

Bahagian dalam, papan pemukanya yang mirip pada Jazz/City masih kekal digunakan. Apa yang dipertingkat pada ruang kabin? Jawapannya, keselesaan. Tempat duduk depan kini bukan lagi dari jenis one piece; penyandarnya kini memiliki perehat kepala boleh laras. Begitu juga dengan tempat duduk tengah di barisan kedua. Kusyen yang lebih tebal juga digunakan kini.

Tiada peningkatan dari aspek teknikal untuk versi facelift terbaru Mobilio ini. Ia masih menggunakan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC dengan janaan kuasa 118 PS dan 144 Nm tork. Enjin Euro 4 berkenaan digandingkan dengan kotak gear lima-kelajuan manual dan automatik CVT, bergantung kepada varian.

Mobilio ditawarkan dalam lima varian – S, E, E CVT, RS dan RS CVT. E CVT bagaimanapun tidak lagi ditawarkan. Ciri standard bagi semua varian adalah seperti berikut; dua beg udara, ABS dan EBD, pendingin hawa dengan panel digital serta dua blower.

Semua varian kecuali S (model paling asas, manual) dilengkapi dengan rim aloi 15 inci, cermin sisi dengan lampu isyarat serta lampu kabus. Varian S pula menggunakan warna kabin hitam, sementara varian E dilengkapi warna tema ivory yang lebih cerah.

Ini disertakan sekali dengan ciri tempat duduk barisan kedua boleh gelungsur dan empat pembesar suara (berbanding dua). Bagi varian E CVT pula ditambah dengan butang pada stereng yang mengawal unit skrin sentuh 6.2 inci dengan paparan kamera undur (varian S dan E hanya dengan unit 2-DIN standard).

Honda Mobilio facelift dilancarkan di Indonesia – MPV tujuh tempat duduk, harga bermula dari RM63k

Kereta oren di dalam gambar ini ialah versi Mobilio RS, yang ditawarkan dalam MT dan CVT. Selain rim dwi tona, banyak kemasan warna hitam digunakan, menggantikan kemasan krom serta lambang RS. Varian tertingginya juga dilengkapi cermin sisi boleh lipat, kluster meter rekaan sporty baru, unit skrin sentuh 6.8 inci dengan capaian Bluetooth dan enam pembesar suara.

Turut melengkapkan lagi versi ini ialah petunjuk penggunaan tali keledar dan pendingin hawa automatik. Bagi RS CVT, ia ditambah dengan ciri VSC dan Hill-Start Assist. Pakej aksesori Modulo turut ditawarkan. Honda Mobilio baru ini dijual pada harga yang sedikit lebih tinggi di sana berbanding sebelumnya. Harganya bermula dari 189.5 juta rupiah (RM63,388) bagi model paling asas S hinggalah kepada 243.5 juta rupiah (RM81,451) bagi varian RS CVT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required