Jentera-jentera F1 2017 lebih pantas 40 km/j di selekoh

Jentera-jentera F1 2017 lebih pantas 40 km/j di selekoh

Dengan undang-undang yang telah di rombak semula untuk Kejohanan Formula Satu musim 2017, FIA mendakwa jentera-jentera yang bertanding mampu meredah selekoh-selekoh tertentu dengan kelajuan 40 km/j lebih laju dari sebelum ini, menurut laporan motorsport.com.

Undang-undang baharu dari FIA ini membenarkan pasukan-pasukan yang bertanding membina kereta yang lebih lebar, sayap yang lebih besar serta penggunaan tayar yang juga lebih lebar, dan dijangka bakal memberikan rekod lap terpantas dikurangkan sebanyak lima saat berbanding jentera-jentera musim 2015.

Menurut timbalan pengarah perlumbaan F1, Laurent Mekies, pihaknya meminta setiap pasukan yang bertanding untuk menghantar data simulasi jentera untuk musim 2017 mereka. Menerusi data-data tersebut, FIA dapat menjangka prestasi setiap jentera berkenaan menerusi perisian simulasi mereka.

“Oleh itu, kami dapat membuat simulasi terhadap setiap litar dengan jentera-jentera 2017, didapati mampu untuk melalui selekoh dengan kelajuan lebih tinggi. Sehingga 40 km/j lebih laju pada selekoh berkelajuan tinggi,” jelasnya pada Autosport International Show.

Dengan data simulasi yang diperolehi berkenaan, aspek keselamatan pada sebahagian litar yang menganjurkan perlumbaan F1 musim ini juga turut perlu dirombak semula, termasuk litar Albert Park di Melbourne yang akan menganjurkan Grand Prix Australia sebagai pusingan pembukaan tahun ini, bakal berlangsung pada hujung Mac nanti.

“Kesemua litar menerima permintaan untuk ditingkat taraf oleh FIA berdasarkan data ini. Proses tersebut kini sedang berlangsung; kami melakkukannya bagi memastikan kejohanan berlangsung secara sempurna,” ujar Mekies lagi dan menambah, “oleh itu, tidak semua litar menerimanya lagi, tetapi mereka akan menerimanya. Melbourne adalah ok.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required