Audi RS3 Sportback – guna enjin 2.5L TFSI 400 hp

Audi RS3 Sportback – guna enjin 2.5L TFSI 400 hp

Audi telah memperkenalkan RS3 Sportback baru, yang kini menyertai versi sedan yang ditampilkan semasa Paris Motor Show 2016. Model ini akan akan muncul di khalayak ramai buat pertama kali semasa Geneva Motor Show bulan depan, dan pelancaran untuk jualannya akan berlaku pada bulan Ogos nanti.

Ia dikuasakan oleh enjin sama seperti RS3 Sedan, iaitu unit 2.5 liter TFSI lima silinder, dengan kuasa sebanyak 400 hp (33 hp lebih berbanding model sebelum ini) dan 480 Nm tork pada 1,700 hingga 5,850 rpm. Untuk melakukan pecutan 0-100 km/j, RS3 Sportback hanya memerlukan 4.1 saat dan kelajuan maksimumnya adalah 250 km/j (boleh dijadikan 280 km/j jika diminta).

Audi menyatakan bahawa enjin ini adalah 26 kg lebih ringan, hasil daripada pelbagai peningkatan termasuk penggunaan crankcase aluminium. Enjin ini juga menggunakan sistem dual injection pada bahagian intake manifold seterusnya ke dalam ruang pembakaran, manakala sistem valvelift berada pada manifold ekzos.

Audi RS3 Sportback – guna enjin 2.5L TFSI 400 hp

Digabungkan padanya adalah transmisi automatik klac berkembar tujuh kelajuan Audi S Tronic, yang menyampaikan kuasa kepada sistem pacuan empat roda Quattro. Di dalamnya terdapat klac multi-plate untuk membahagikan tork secara berasingan kepada dua gandar yang ada.

Sistem pacuan ini juga bekerja bersama sistem kawalan dinamik kenderaan, yang boleh mengubah tindak balas stereng, S Tronic, pengurusan enjin, flap ekzos boleh laras dan suspensi RS Sport Plus (pilihan tambahan) dengan kawalan penyerap boleh laras.

Pemandu disediakan dengan tiga mod pemanduan – Comfort, Auto dan Dynamic. Seperti juga versi sedan, ciri ESC kenderaan ini diubah untuk memasukkan kawalan tork boleh pilih untuk setiap tayar dan mod sport yang membolehkan kenderaan membuat drift, pada model RS.

Ubah suai casis yang dilakukan pula termasuk tetapan suspensi 25 mm lebih rendah berbanding A3 dan jarak di antara roda hadapan lebih lebar 20 mm, disertakan dengan lengkung roda yang lebar untuk memuatkan rim 19 inci (dengan tayar 235/35) dan brek cakera 310 mm (pilihan brek gentian seramik turut disediakan).

Audi RS3 Sportback – guna enjin 2.5L TFSI 400 hp

Selain semua ini, RS3 juga boleh dibezakan berbanding A3 biasa dengan melihat kepada gril jenis Singleframe yang digunakan, bersama honeycomb berwarna hitam berkilat, logo Quattro di bahagian bawah dan ruang salur udara lebih besar. Pada bahagian belakang, terdapat pula spoiler bumbung RS, diffuser pada bampar dan sistem ekzos RS dengan muncung yang lebih besar. Lampu LED datang secara standard manakala lampu LED Matrix disediakan sebagai pilihan.

Di dalam, anda akan disambut dengan suasana gelap, menampilkan tempat duduk yang dibalut kulit Nappa (boleh dinaik taraf kepada tempat duduk sport RS), roda stereng RS yang rata di bahagian bawah, kokpit virtual, serta skrin RS.

Barangan lain yang boleh didapati adalah termasuk Audi MMI Navigation Plus dengan sistem sesentuh MMI, sambungan LTE, Apple CarPlay dan Android Auto, Audi Phone Box, sistem bunyi Bang & Olufsen 705-watt serta pelbagai sistem bantuan pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required