Suzuki Ertiga Diesel dilancar di Indonesia – enjin 1.3 liter disokong sistem hibrid ringkas, harga RM73,296

Suzuki Ertiga Diesel dilancar di Indonesia – enjin 1.3 liter disokong sistem hibrid ringkas, harga RM73,296

Suzuki Ertiga Diesel akhirnya dilancarkan di Indonesia, dengan harga 219,500,000 rupiah, bersamaan RM73,296. MPV ini, yang diimport untuk pasaran Indonesia dari India akan menyertai Ertiga standard yang dijual pada harga antara 184,000,000 rupiah (RM61,442) dan Ertiga Dreza berharga 217,900,000 rupiah (RM72,762).

Di bawah hud Ertiga Diesel terdapat enjin 1.3 liter D13A empat silinder turbodiesel DDiS yang menyediakan 89 hp pada 4,000 rpm dan 200 Nm tork pada 1,750 rpm. Enjin suntikan terus ini dipadankan dengan kotak gear manual lima kelajuan dan seperti yang dilaporkan sebelum ini, ia juga disambung bersama sistem Smart Hybrid Vehicle (SHVS) oleh Suzuki sendiri.

Tetapan hibrid ringkas ini menampilkan Integrated Starter Generator (ISG), menggantikan alternator dan bateri 12V 70 Ah yang lebih besar. ISG ini bertindak memberikan keupayaan penjanaan semula kuasa brek untuk mengecas semula bateri, memberikan bantuan kepada enjin semasa baru mula memecut, serta menyokong sistem start/stop semasa berhenti. Suzuki mendakwa Ertiga Diesel boleh mencatat penggunaan bahan api 22.6 km/l, berdasarkan kajian Balai TMP (Termodinamika Motor dan Propulsi).

Dari aspek penggayaan, Ertiga Diesel kelihatan hampir sama seperti versi petrol (selain Dreza), tetapi mempunyai tambahan kemasan seperti krom di gril, lampu kabus, cermin sisi yang boleh dilipat secara elektronik, lencana hibrid dan rim aloi.

Di dalam, pembeli akan mendapat tempat duduk fabrik dengan corak yang berlainan, cermin pandang belakang larasan manual untuk dimalapkan, pendingin hawa dengan fungsi anti kabus di belakang, penunjuk gear, roda stereng dan tombol gear berwarna beige, dan sistem audio standard.

Di Malaysia, Ertiga hanya boleh didapati dalam versi yang dipacu enjin K14B 1.4 liter petrol N/A, dan pelanggan boleh memilih varian Executive (MT dan AT) atau Executive Plus (AT sahaja). Jika anda berharap versi diesel ini akan datang ke Malaysia, Proton telah memberitahu, ia tidak akan berlaku, sekurang-kurangnya dalam masa terdekat ini.

“Kami masih belum ada perancangan untuk membawa Ertiga Diesel ke Malaysia. Kami mempunyai sasaran jualan 1,500 unit kenderaan ini, dan ia adalah satu jumlah yang berpatutan untuknya, dan boleh dilaksanakan model sedia ada ini,” kata bekas ketua pegawai eksekutif Proton Edar, Rohime Shafie.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required