MSF pusingan pertama bermula di SIC 26 Feb ini

MSF pusingan pertama bermula di SIC 26 Feb ini

Pusingan pembukaan untuk musim 2017 siri perlumbaan Malaysia Speed Festival (MSF) yang menghimpunkan pelbagai acara permotoran dalam satu hari akan berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang pada 26 Februari ini.

Seperti penganjurannya pada musim-musim sebelum ini, Trackday dan TimeAttack untuk kereta dan juga motosikal merupakan acara yang paling mendapat perhatian. Bagi penganjuran musim tahun lalu, sebanyak 149 buah kereta dengan yang bakal dipandu hampir 300 orang pelumba dari negeri Perlis hinggalah ke Johor telah sah berdaftar – merekodkan penyertaan tertinggi dalam sejarah penganjurannya.

Manakala untuk pusingan pertama musim 2017 ini, MSF Racing National Series akan disertai kira-kira 100 buah kereta lumba dan 200 orang pelumba, manakala hampir 160 buah kereta akan menyertai Trackday.

Untuk siri perlumbaan, sebanyak 12 kategori yang dipertandingkan. Kategori-kategori tersebut ialah :
• Special Kei
• Super 1500 Na
• Jazz Cup
• Street 1600 Ltd
• Proton 1800 NA
• Street Tuned Ltd
• SuperStreet
• Saga Cup Rocco
• Saga Cup Ron Jeremy
• Race Cars 1600
• Race Cars 1800
• Race Cars Open

Kategori Saga Cup Ron Jeremy dijangka sebagai kategori paling popular kerana kategori ini menghimpunkan para pelumba profesional tanahair dari zaman 80an hingga sekarang, berlumba dengan kereta nasional pertama negara – Proton Saga. Manakala kategori seterusnya yang menjadi tumpuan adalah Race Cars Open yang tidak mengehadkan pengubahsuaian yang boleh dilakukan dan terdapat jentera dengan kuasa kuda yang mencecah sehingga 600 kuasa kuda.

MSF pusingan pertama bermula di SIC 26 Feb ini

MSF juga menerima pelumba-pelumba yang bersaing di arena antarabangsa seperti Tengku Djan Ley, Fariqe Hairuman, Keifli Othman, Faidzil Alang dan lain-lain. MSF juga menarik perhatian pelumba wanita dan antara yang telah mengesahkan penyertaan mereka adalah Nursharina Binti Nor Ramlle, Boey Chai.

Selain itu, MSF juga menjadi medan anak-anak muda berjinak mengasah bakat mereka dalam dunia perlumbaan sebelum melangkah lebih jauh sebagai contoh Afiq Haikal dan Amirul Haikal masing-masing berumur 15 dan 16 tahun.

Untuk mereka yang berminat untuk ke SIC untuk menonton MSF pada hujung bulan ini, jadual perjalanan acara adalah seperti berikut:

8.00 pagi : Pendaftaran Pemandu
9.00 pagi : Pemeriksaan Kereta
1.15-1.40 petang : Sesi Latihan Dan Kelayakan
2.45 petang : Perlumbaan Saringan Kumpulan A
3.15 petang : Perlumbaan Saringan Kumpulan B
3.45 petang : Perlumbaan Saringan Kumpulan C
4.30 petang : Perlumbaan Akhir Kumpulan A
5.00 petang : Perlumbaan Akhir Kumpulan B
5.30 petang : Perlumbaan Akhir Kumpulan C
6.00 petang : Penyampaian Hadiah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required