Polis menafikan mesej suara (voice note) yang tersebar menerusi WhatsApp yang mendakwa beberapa jalan dan lebuhraya utama di sekitar Lembah Klang akan ditutup kononnya Presiden Korea Utara Kim Jong-un akan tiba ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Nota suara berdurasi satu minit empat saat itu mendakwa laluan daripada Tol Sungai Besi menghala ke Kuala Lumpur ditutup sepenuhnya. Begitu juga dengan Lebuhraya Maju (MEX) dari Seri Kembangan turun ke Kuchai Lama terus ditutup. Malah ia mendakwa jalan di sepanjang Seri Kembangan hingga Kuchai Lama menuju Lebuhraya Maju (MEX) juga ditutup dan menyebabkan kesesakan teruk di Seri Kembangan dan Seri Serdang.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mohd Nadzri Hussain berkata, pihaknya pasti akan membuat hebahan media jika terdapat sebarang penutupan jalan, laporan The Star.

“Jika kita hendak menutup sebarang laluan untuk apa juga acara, perkara itu akan terlebih dulu dimaklumkan kepada orang ramai menerusi hebahan media beberapa hari sebelum acara itu serta mencadangkan laluan alternatif. Ini kerana tidak adil kepada pengguna jalan raya sekiranya kita tiba-tiba menutup laluan tanpa pemberitahuan awal. Apa yang disebarkan itu adalah tidak benar sama sekali,” katanya.

Menurut Mohd Nadzri, orang ramai diminta jangan mudah percaya dengan perkara yang viral seperti itu dan boleh merujuk dengan pihak polis atau polis trafik untuk kepastian.