Trak hibrid konsep Volvo guna sistem navigasi untuk pengurusan unit janakuasa – 30% lebih cekap tenaga

Trak hibrid konsep Volvo guna sistem navigasi untuk pengurusan unit janakuasa – 30% lebih cekap tenaga

Volvo Trucks telah mempertingkatkan model konsep trak hibrid tugas berat pertama mereka setelah sistem pengurusan unit janakuasa Volvo I-See diberikan input dari sistem navigasi bagi membolehkan pengurusan tenaga dilakukan lebih efisien, untuk mendapatkan kecekapan bahan api dipertingkatkan.

Sistem navigasi pada trak berkenaan akan mengesan bentuk bumi pada permukaan yang bakal dilalui sehingga lima kilometer di hadapan dan membuat perancangan awalan untuk menentukan mod hibrid yang akan digunakan, sama ada menggunakan enjin diesel sepenuhya, mengecas semula bateri hibrid, menggunakan kuasa elektrik 100%, atau kombinasi enjin dan juga motor elektrik.

Trak ini dirancang untuk diproduksi pada masa akan datang, manakala untuk versi konsep prototaip ini, ia menggabungkan motor elektrik dengan enjin diesel D13 12.8 liter enam silinder sebaris. Dengan sistem yang dipertingkatkan ini, Volvo mendakwa penggunaan bahan api dan juga emisi CO2 kini sekitar 30% lebih cekap.

Trak konsep hibrid ini mampu bergerak menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya dengan enjin diesel dimatikan pada jarak sehingga 10 km. Sistem baharu ini juga mampu membolehkan trak ini bergerak dengan enjin diesel dimatikan sepenuhnya pada purata satu pertiga dari jarak perjalanan cruising keseluruhan. Menurut Volvo, dengan sistem ini sahaja ia dijangka mampu menjimatkan penggunaan bahan api sekitar 5 hingga 10 peratus.

Model konsep ini didedahkan buat pertama kali pada tahun lalu. Selain peningkatan pada sistem janakuasa ini, jurutera Volvo turut mengambil kesempatan untuk mempertingkatkan lagi aspek aerodinamik dan juga rintangan golekan pada trak prototaip ini.

“Berberapa pembangunan ini telah pun diperkenalkan pada trak, dan yang lain akan diperkenalkan pada masa terdekat. Unit janakuasa hibrid ini merupakan sebahagian pengetahuan dan pengalaman yang kami perolehi dari sistem hibrid dan elektrik pada bas Volvo,” kata Åke Othzén, ketua pengurus projek dari Volvo Trucks.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required