Hyundai FE Fuel Cell Concept – jarak gerak 800 km

Hyundai FE Fuel Cell Concept – jarak gerak 800 km

Tampil membuat kemunculan bersama dengan Hyundai i30 Tourer di Geneva Motor Show 2017 adalah model FE Fuel Cell Concept, yang dikatakan oleh pengeluar Korea tersebut sebagai komitmen mereka terhadap pembangunan kenderaan kuasa hidrogen. Hyundai juga mendakwa SUV konsep ini sebagai sebahagian daripada program kenderaan mesra alam yang akan menyaksikan pengenalan 14 atau juga lebih model baru menjelang tahun 2020.

Rekaan kenderaan konsep ini mendapat inspirasi daripada alam semula jadi dan satu-satunya bahan yang dikeluarkan daripadanya, iaitu air. Ini boleh dilihat daripada garisan yang mengalir pada lampu hadapan, salur udara dan lampu belakangnya. Terdapat juga penepis udara di bahagian tepi D-pillar kenderaan ini, serta salur udara bersepadu di sekitar badannya untuk meningkatkan ciri aerodinamik. Bahagian dalam yang berwarna biru juga mengetengahkan konsep ringkas dan minimalis, bersama skrin digital seperti kenderaan Mercedes-Benz.

Sumber kuasa fuel cell baru oleh Hyundai yang digunakan pada FE ini adalah generasi yang keempat – dibandingkan dengan unit yang ada pada Tucson Fuel Cell, ia adalah 20 peratus lebih ringan dan 10 peratus lebih cekap; ketumpatan kuasanya juga dipertingkat sebanyak 30 peratus, seterusnya menambah jarak perjalanan yang boleh didapati menjadi 800 km (sebelum ini hanya 594 km).

Juga ditampilkan pada FE adalah powerbank untuk peranti personal seperti telefon pintar, yang dicas menggunakan kuasa daripada kereta itu sendiri. Pada bahagian belakang, terdapat ruang untuk menempatkan dan mengecas skuter elektrik boleh lipat, yang pernah ditunjukkan oleh Hyundai semasa Consumer Electronics Show (CES) bulan Januari lalu.

Hyundai menyatakan bahawa sebuah SUV kuasa hidrogen yang mendapat inspirasi daripada FE akan mula dijual pada tahun 2018 dan bakal menampilkan jarak pergerakan yang jauh serta teknologi bantuan pemandu “Hyundai Smart Sense“.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required