Hyundai i30 Tourer – wagon segmen-C baharu didedah

Hyundai i30 Tourer – wagon segmen-C baharu didedah

Hyundai i30 Tourer telah pun didedahkan menjelang penampilan perdananya yang bakal berlangsung di Geneva Motor Show 2017. Versi wagon bagi i30 ini akan menyertai hatch lima pintu generasi ketiga tersebut yang turut bersaing dengan Volkswagen Golf, Ford Focus dan Opel Astra, yang diperkenalkan pada September 2016.

“i30 Tourer baharu ini melambangkan rekaan yang dibawakan dalam barisan i30 dan turut membawakan identiti model Hyundai baharu – Cascading Grille. Garisan bumbungnya lebih tirus menampakkan Tourer ini seperti bebayang coupe. Profil yang dinamik dan berkilat disumbangkan oleh bingkai krom di sekeliling tingkap sisi,” ujar Thomas Burkle, ketua pereka di Pusat Rekaan Hyundai Eropah.

i30 Tourer ini 245 mm lebih panjang berbanding hatch iaitu mencapai 4,585 mm. Manakala lebar dan jarak rodanya sama dengan hatch iaitu masing-masing 1,795 mm dan 2,650 mm. Ia turut memiliki ruang kargo berkapasiti 602 liter dan mampu mencapai 1,650 liter sekiranya tempat duduk belakang dibaringkan, iaitu lebih 309 liter berbanding hatch dan mengatasi Golf dan Focus wagon. Malah terdapat juga ruang storan di bawah lantai but dengan beberapa tempat penyimpanan barang.

Hyundai i30 Tourer – wagon segmen-C baharu didedah

Di bawah hudnya, pelanggan Eropah boleh memilih dua pilihan enjin petrol dan satu 1.6 liter turbodiesel dengan 110 PS. Tourer juga boleh didapati dengan enjin petrol turbo baharu Hyundai – 1.4 T-GDI dengan 140 PS/242 Nm dan 1.0 T-GDI tiga-silider bersama 120 PS/170 Nm. Pilihan kotak gear manual enam-kelajuan dan automatik dwi-klac tujuh-kelajuan turut ditawarkan.

i30 diproduksikan di Eropah (di Nošovice, Republik Czech) untuk masyarakat di sana (sebanyak 800,000 unit i30 telah dijual di benua tersebut sejak 2008), di mana ia mengetengahkan pemanduan dinamik, dibangunkan oleh Pusat Teknikal Hyundai Motor Eropah di Nürburgring. Kerangkanya menggunakan 53% Keluli Ketahanan Tinggi Termaju untuk ketegarannya dan 10% lebih sudut stereng. Hasilnya, ia didakwa memiliki karakter pengendalian dan kawalan yang lebih mantap.

Bahagian dalamannya turut menerima elemen seperti hatch, termasuklah skrin sesentuh lapan-inci bersama Apple CarPlay, Android Auto dan LIVE Services, pengecas Qi tanpa wayar dan bumbung panoramik. Juga dikekalkan adalah sistem keselamatan seperti Brek Kecemasan Sendiri, Kepekaan Perhatian Pemandu, Bantuan Lampu Tinggi dan Sistem Bantuan Kekal Lorong secara standard. Malah ia turut menampilkan Kawalan Kelajuan Pintar Termasju, Pengesan Titik Buta dan Kepekaan Trafik Lintasan-Belakang.

GALERI: Hyundai i30 hatchback generasi ketiga

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required