Audi dan Porsche bakal bina platform kenderaan generasi baharu bersama untuk masa hadapan

Audi dan Porsche bakal bina platform kenderaan generasi baharu bersama untuk masa hadapan

Static photo
Colour: Tofana White
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro:
This car is not yet on sale. It has not yet been homologated and is therefore not subject to the 1999/94/EG guideline.

Dua jenama di bawah naungan Volkswagen Group, Audi dan Porsche telah mengumumkan akan bekerjasama membangunkan dan berkongsi platform untuk kenderaan generasi seterusnya untuk memenuhi mobiliti masa hadapan termasuk teknologi pemanduan automatik, teknologi elektrik serta serta teknologi digital, lapor Car Advice.

Kedua-dua jenama berkenaan mensasarkan kerjasama ini untuk teknologi pada tahun 2025, di mana pada tahun berkenaan teknologi elektrik dan pemanduan automatik menjadi tunjang utama dalam mobiliti.

Menurut pengerusi lembaga pengurusan Audi AG Rupert Stadler, tenaga pemikir terbaik dari kedua-dua syarikat akan bersama-sama menetapkan halatuju teknikal untuk masa hadapan. “Kami bersatu dalam banyak nilai bersama, di atas semua ini, dengan usaha kami untuk mengejar dan menawarkan yang terbaik kepada pelanggan kami,” tambah Stadler.

Audi dan Porsche bakal bina platform kenderaan generasi baharu bersama untuk masa hadapan

Pengerusi Porsche Oliver Blume walau bagaimanapun menegaskan, kedua-dua syarikat tetap akan mengekalkan perbezaan antara mereka. “Kami akan bekerjasama tentang apa jua yang logik,” katanya dan menambah “Porsche tetap Porsche, dan ia akan kekal pada masa akan datang.”

Buat masa ini, Audi pernah menyatakan mereka akan melancarkan kenderaan dengan bantuan teknologi elektrik setiap tahun bermula dari 2018. Manakala Porsche pula sudah mengesahkan akan memproduksi sedan elektrik sepenuhnya Mission E yang telah dipertontonkan pada Frankfurt Motor Show 2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required