Audi, Porsche sah bekerjasama bina platform baharu

Audi, Porsche sah bekerjasama bina platform baharu

Kali terakhir Audi dan Porsche bekerjasama, hasilnya adalah model RS2 Avant, iaitu kereta RS pertama untuk Audi. Kini, kedua-dua syarikat telah diberikan lampu hijau untuk menghasilkan kereta baru yang menggunakan binaan yang dikongsi bersama. Sebelum ini kami ada menyiarkan petikan daripada CarAdvice, tetapi kini, ia telah rasmi.

Perincian rapi projek ini masih belum disiarkan, tetapi dalam laporan, jabatan gabungan dua jenama ini akan melibatkan tenaga elektrik, pendigitalan dan pemanduan autonomous.

“Individu terbaik daripada kedua-dua syarikat akan menetapkan hala tuju teknikal untuk masa depan kerjasama ini. Kami disatukan atas banyak nilai yang dikongsi. Paling utama adalah untuk memberikan penyelesaian serta penawaran terbaik untuk pelanggan kami,” kata pengerusi lembaga pengurusan Audi, Rupert Stadler.

Audi, Porsche sah bekerjasama bina platform baharu

“Bersama-sama, kami akan menjadikan ia berkembang cepat, untuk mobiliti masa hadapan. Kami akan menggunakan kepakaran kedua-dua syarikat dan mengambil manfaat daripada sinergi yang ada. Kami akan berkerjasama dalam apa sahaja perkara yang masuk akal. Tetapi, kami juga akan berhati-hati untuk memastikan masih terdapat perbezaan antara dua jenama ini.

“Sebuah Porsche masih lagi adalah sebuah Porsche, dan itu akan kekal pada masa hadapan,” kata pengerusi lembaga pengurusan Porsche, Oliver Blume.

Dua jenama Jerman ini telah mendedahkan bahawa kerjasama ini boleh berterusan sehingga tahun 2025, memberi fokus bukan setakat binaan kereta itu sahaja, tetapi juga modul dan komponen. Projek ini akan melibatkan kerja dalam beberapa bahagian, dan setiap satunya akan diketuai oleh wakil daripada kedua-dua syarikat.

Perkongsian teknologi ini bukan sesuatu yang baru dalam Volkswagen Group (VW AG), seperti yang dilihat dengan penghasilan platform MQB dan MLB yang digunakan oleh pelbagai jenama di bawah kumpulan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required