Audi perkenalkan Perakam Trafik Universal baharu di Australia – bakal tiba di Malaysia pada September 2017

Audi telah melancarkan sistem dashcam OEM, Perakam Trafik Universal (Universal Traffic Recorder – UTR) di Australia, menurut laporan yang disiarkan oleh CarAdvice. UTR adalah sebahagian daripada barisan produk Audi Genuine Accessory dan menepati standard keselamatan ADR 69/00, TRIAS 47, ECE-R94 dan 96/79/EG.

Boleh didapati dalam unit tunggal- (hadapan) atau dwi-kamera (hadapan dan belakang), UTR ini boleh dipasang pada model semasa A4, A6, A7, A8, Q3, Q5 dan Q7. Manakala model terpilih dari tahun 2013 juga boleh dipadankan dengan sistem ini.

Bagi spesifikasinya, peranti UTR ini dilengkapi dengan kamera HD sepenuhnya, radar, GPS dan pengesan G-shock. Ia juga didatangkan dengan tiga mod iaitu Standard, Parking dan Event, di mana ia akan mula merakam sebaik sahaja enjin dihidupkan, dan hanya akan berhenti apabila enjin dimatikan.

Rakaman video disimpan dalam kad SD 8GB, dan apabila kapasiti storan sudah mencapai maksimum, peranti akan mula merakam di atas data lama. Dalam mod Parking, peranti akan dihidupkan apabila enjin dimatikan, terus merakam sehingga melebihi 72 jam.

Manakala mod Event pula akan mula merakam secara automatik apabila meter pendikit mengesan brek secara mengejut atau mendadak, seperti ketika dalam situasi pelanggaran. Peranti juga menampilkan perakam berasaskan radar, iaitu berfungsi apabila ada pergerakan dikesan.

Selain itu, sambungan pada telefon pintar juga antara elemen lain yang ditampilkan pada UTR, dengan aplikasi bagi peranti iOS dan Android. Menerusi aplikasi tersebut, pengguna boleh melaras beberapa rakaman dan kamera termasuk secara langsung, galeri video dan pencarian kereta.

Harga (di Australia) bermula AUD745 (RM2,380) bagi unit kamera-tunggal dan AUD845 (RM2,700) untuk dwi-kamera. Audi Malaysia turut mendedahkan rancangan bagi memperkenalkan UTR ini pada September 2017, walau bagaimana pun harganya belum dimaklumkan setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required