Skuter Yamaha NVX 155 (atau juga dikenali sebagai Aerox) pernah dipertontonkan kepada wakil media di Litar Sepang tahun lalu bersempena perlumbaan MotoGP. Walaubagaimanapun, itu sekadar pra tonton dan ramai yang menunggu waktu pelancarannya.

Yamaha NVX 155 adalah sebuah skuter sports yang menggunakan enjin 155 cc suntikan bahan api, dengan teknologi Blue Core dan VVA, dan ia adalah unit sama seperti yang terdapat pada model NMax, berkuasa 14.8 hp dan 14.4 Nm tork. Cumanya, ia ditambah dengan sistem Start/Stop dan berat keseluruhannya adalah 11 kg lebih ringan.

Walaupun sporty, skuter ini menyediakan ruang simpanan 25 liter kalis air di bawah tempat duduknya, dan ia boleh menempatkan sebuah helmet fullface. Menambahkan ciri modennya, motosikal ini turut dilengkapi dengan sistem kunci pintar yang membolehkan pengguna menghidupkan enjin tanpa kunci (disimpan dalam beg atau poket) dan tangki minyak 4.6 liter.

Agak sukar untuk kami menjangka tarikh sebenar pelancaran skuter sports ini kerana pihak Hong Leong Yamaha Motor cukup pandai mengunci mulut berkenaan perkara ini. Tetapi biasanya, selepas ujian jalanan seperti gambar yang dihantar oleh pembaca kami ini (yang juga sudah banyak kali ditemui), ia tidak akan mengambil masa yang lama untuk dilancarkan. Kami menjangkakan dalam waktu antara bulan Jun dan Julai.

Motosikal ini sudah pun dilancarkan di Indonesia, dalam tiga versi dan bagi yang paling asas, harga pasarannya adalah 21,850,000 rupiah (RM7,314). Jika dibandingkan dengan model NMax tanpa ABS, ia adalah lebih murah 3,100,000 rupiah (RM1,037). NMax tanpa ABS dijual di Indonesia pada harga 24,950,000 rupiah (RM8,352).

Bagi model yang ditemui ini, melihatkan kepada suspensi belakangnya, kami menjangkakan ia adalah versi asas, dan bukannya R yang terletak paling atas. Yamaha NVX 155 Versi R menggunakan suspensi belakang dengan sub tank dan berwarna emas.

GALERI: Yamaha NVX 155 di Litar Sepang