SPYSHOT: Yamaha NVX 155 ditemui sekitar Rawang

SPYSHOT: Yamaha NVX 155 ditemui sekitar Rawang

Skuter Yamaha NVX 155 (atau juga dikenali sebagai Aerox) pernah dipertontonkan kepada wakil media di Litar Sepang tahun lalu bersempena perlumbaan MotoGP. Walaubagaimanapun, itu sekadar pra tonton dan ramai yang menunggu waktu pelancarannya.

Yamaha NVX 155 adalah sebuah skuter sports yang menggunakan enjin 155 cc suntikan bahan api, dengan teknologi Blue Core dan VVA, dan ia adalah unit sama seperti yang terdapat pada model NMax, berkuasa 14.8 hp dan 14.4 Nm tork. Cumanya, ia ditambah dengan sistem Start/Stop dan berat keseluruhannya adalah 11 kg lebih ringan.

Walaupun sporty, skuter ini menyediakan ruang simpanan 25 liter kalis air di bawah tempat duduknya, dan ia boleh menempatkan sebuah helmet fullface. Menambahkan ciri modennya, motosikal ini turut dilengkapi dengan sistem kunci pintar yang membolehkan pengguna menghidupkan enjin tanpa kunci (disimpan dalam beg atau poket) dan tangki minyak 4.6 liter.

SPYSHOT: Yamaha NVX 155 ditemui sekitar Rawang

Agak sukar untuk kami menjangka tarikh sebenar pelancaran skuter sports ini kerana pihak Hong Leong Yamaha Motor cukup pandai mengunci mulut berkenaan perkara ini. Tetapi biasanya, selepas ujian jalanan seperti gambar yang dihantar oleh pembaca kami ini (yang juga sudah banyak kali ditemui), ia tidak akan mengambil masa yang lama untuk dilancarkan. Kami menjangkakan dalam waktu antara bulan Jun dan Julai.

Motosikal ini sudah pun dilancarkan di Indonesia, dalam tiga versi dan bagi yang paling asas, harga pasarannya adalah 21,850,000 rupiah (RM7,314). Jika dibandingkan dengan model NMax tanpa ABS, ia adalah lebih murah 3,100,000 rupiah (RM1,037). NMax tanpa ABS dijual di Indonesia pada harga 24,950,000 rupiah (RM8,352).

Bagi model yang ditemui ini, melihatkan kepada suspensi belakangnya, kami menjangkakan ia adalah versi asas, dan bukannya R yang terletak paling atas. Yamaha NVX 155 Versi R menggunakan suspensi belakang dengan sub tank dan berwarna emas.

GALERI: Yamaha NVX 155 di Litar Sepang

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • hafiz on May 10, 2017 at 7:44 pm

    Macam plat dari Jakarta je tu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • epilogue epic on May 21, 2017 at 11:18 am

    ni bukan versi asas…. ni versi S, versi tertinggi.. suspensi asas, tp keyless dan ada abs…. versi asas xde keyless dan xde abs…. versi R cuma suspensi tabung dan xde abs dan xde keyless….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Mohd Fadli Che Mat Zain on Jun 03, 2017 at 8:23 am

    Bila tarikh lancar Yamaha NVX 155 ni? Utk pasaran Msia.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required